|
|
DETAIL ČLÁNKU
|
Kremnické vrchy - Skalka | 11.1.2014 | Karol Kováč | Čítané 4313x | 12 príspevkov v diskusii |
Skalka pri Kremnici – dojmy z pobytu na bežkách |
Situácia dva týždne pred 41. ročníkom Bielej stopy
|
V mojom prvom článku z víkendového pobytu na Skalke v Kremnických vrchoch zo začiatku decembra 2013 som opisoval aktuálnu situáciu celkom optimisticky. Začínajúca sezóna sa ukazovala sľubne. No už 10 decembra za začalo otepľovať, sneženie ustalo a nastúpilo dlhé obdobie teplého a inverzného počasia bez zrážok. Vtedy som odhadoval výšku snehovej pokrývky na cca 20 cm. Zjavne to však nebol správny odhad ako sa ukázalo neskôr. Ratrak MKL vtedy upravil inline dráhu a niektoré úseky okruhov FIS na štadióne.
O mesiac neskôr sme napriek zlým snehovým pomerom a nie najlepšiemu výhľadu vo vývoji počasia absolvovali s priateľmi tradičný týždenný „tréningový kemp“ na Skalke s cieľom potrénovať a pripraviť sa na začínajúcu sezónu diaľkových behov.
Na začiatku sme boli milo prekvapení, že sa dá celkom dobre behať na inlajnovej dráhe a na časti okruhov FIS. Aj vzhľadom na úsilie Romana Béreša, ktorý zorganizoval brigádu na nahadzovanie snehu, kde kus práce odviedli vodáci z Komárna a samozrejme aj s prispením strojovej úpravy sa podarilo vytvoriť okruh v dĺžke cca 1 km s veľmi dobrými podmienkami na tréning. Za aktuálnych snehových pomerov to bolo obdivuhodné. Aj keď sme nemohli absolvovať tradičné dlhé trate BS, napriek tomu sa nám podarilo nabehať celkom slušný objem kilometrov. Chcem preto poďakovať skupinke aktívnych ľudí za ich úsilie.
Potiaľto to teda bola vzhľadom na mizériu v počasí príjemná skúsenosť. Zarazilo ma však nasledovné. V nedeľu 5. januára po nočnom intenzívnom daždi sme sa vybrali zo Skalky smer Hostinec. Po štvortýždňovom období bez sneženia a v prevažnej väčšine dní aj s teplým počasím sme našli trasu s prekvapujúcou výškou snehovej pokrývky, keď najmä spod Zlatej studne po sedlo Tri kríže bola v 90% trate snehová hrúbka 20 až 30 cm usadnutého tvrdého snehu. Nastáva teda otázka, koľko snehu tu muselo byť 10. decembra, keď ešte po tak dlhom období nepriaznivého počasia by sa veľká väčšina trate dala upraviť ratrakom aj dnes? Prečo sa teda odhadom 40 až 50 cm vrstva snehu vtedy neupravila? Je pravda, že boli aj krátke vyfúkané úseky ale práve tie sa pomocou stroja dali zahrnúť. Podobnú situáciu sme našli aj na časti severného okruhu BS kde sme boli bez lyží dokonca 10. januára. Znovu nepochopiteľné, že trasa aspoň k Cabanke nebola po decembrovom snežení upravená. Žeby skorý príchod zimy? Alebo je za tým niečo iné? To druhé skôr bude pravda. Bežecké trate na Skalke nemajú doteraz svojho prevádzkovateľa. Každoročne opakujúci sa problém už dokonale otravuje bežkársku verejnosť. To naozaj nedokážu zainteresované strany nájsť spoločnú reč a dohodnúť sa v prospech bežkárov, mesta, podnikateľov tak, aby mali z toho prospech všetci?
Znova sa ukazuje aká škoda, že na inlajnovom okruhu nebolo nikdy uvedené do prevádzky technické zasnežovanie! To nikoho v tomto banánistane netrápi, že peniaze z eurofondov boli rozflákané zbytočne? Čo je so zariadením, ktoré malo k tomuto účelu slúžiť? Pri takomto hospodárení sa ešte dlho naše obce, regióny a štát nedostanú na úroveň turisticky vyspelých krajín.
Biela stopa sa blíži. Trate sú dva týždne pred podujatím v zúfalom stave napriek tomu, že časť z nich mohla byť v súčasnosti schopná na tréning, utlačená a rovná. No namiesto toho je rozdupaná od peších turistov s miestami bez snehu ale aj s pozostatkami závejov, ktoré v tomto stave nepretlačí ani buldozér. Áno počasie je nepriaznivé, snehu málo ale ako som už písal vyššie, bolo možné trate po decembrovom snežení upraviť a dnes by stačila aj 10 – 15 cm snehová nádielka aby sa dalo podujatie zrealizovať aspoň v obmedzenom rozsahu. Vyhliadky počasia nie sú priaznivé, intenzívnejšie sneženie v nedohľadne a tak je žiaľ Biela stopa v termíne 24. – 26. januára ohrozená.
Na fotografiách je stav niektorých úsekov tratí BS a FIS okruhov v týždni od 5. do 10. januára.
|
|
Diskusia k článku (12 príspevkov)
Karol, srdecna vdaka za vsetky info, ktore zverejnujes pre nas vsetkych. BS 2014 bude s velkou pravdepodobnostou zaznamenana ako neuskutocnena. Hlavne vinou nadpriemerne tepleho pocasia. Situaciu na Skalke nekomentujem. Prislucha mi to najmenej, kedze sam som nic neurobil pre jej zlepsenie. Palec hore nadsencom, ktory sa obetuju a urobia nieco, co je osozne (i pre nich) no profitujeme z toho vsetci. Nie tak davno tu bol clanok s diskusiou, ked sa snaha o vylepsenie upravy trati negovala nekoncepcnostou. A ten "KONCEPT" nie a nie prist...
...a potom smutne pozerame na Eurosporte ako kusok vedla na Morave preteka svetova bezkarska elita
|
pridal igorva dňa 11.1. 22:26 |
Vďaka za reakciu Igor, máš pravdu, najväčšiu "zásluhu", že sa asi Biela stopa v termíne 24.-26.1. neuskutoční bude mať veľmi teplé počasie. Ruší sa jeden pretek za druhým... No nádej ešte zostáva, aj keď veľmi malá.
|
pridal Karol dňa 11.1. 22:39 |
Pardon "ktori sa obetuju" - taka hanba :-)
Doplnim ze na webe bielejstopy marne aspon zmienka, ako to 14 dni pred pretekmi vyzera. Ktore useky su/nie su zjazdne, co sa deje atd. Na strankach ME v dialkovych behoch je aspon zmienka, ze snehu je nedostatok a start je obrozeny.
Nebyt Karol Tvojich reportazi tak ani nevieme co sa tam deje.
|
pridal igorva dňa 11.1. 23:16 |
No ja byť na mieste organizátorov asi by som tiež neutekal s bubnom na zajace... No ak napadne sneh pred podujatím, ktoré chcem o necelé dva mesiace organizovať a ja ten sneh nutne potrebujem, tak sa to budem snažiť využiť na úpravu tratí. Len v Kremnici majú asi posunutý kalendár (aj keď príroda ho má posunutý určite). Viď aj napr. budovanie parkoviska v decembri. A z preklepov si nerob ťažkú hlavu, to sa stane každému.
|
pridal Karol dňa 12.1. 11:25 |
Zajtra bude presne 1 rok od uverejnenia môjho článku ohľadom úpravy bežeckých tratí na Skalke.Vtedy sa rozpútala "tvrdá" diskusia o tom,kto,s kým,prečo,za čo....
Dovolím si povedať,že od vtedy sa veci aspoň trochu zmenili a s chlapcami z MKL sme našli spoločnú reč.
A keď že sme sa vtedy dohodli,že si budeme problémy ohľadom bež.tratí riešiť medzi sebou a nebudeme zbytočne zaťažovať Slovensko,tak sme ich začali riešiť.
Avšak vzhľadom na opakujúcu sa situáciu ohľadom turistických bež.tratí som minulý týždeň inicioval stretnutie so šéfom MKL,so zástupcom p.primátorky a zajtra /14.1/ mám dohodnuté stretnutie so štatutárom TJ Biela Stopa.
Nejdem tu a v tomto čase rozoberať,o čo mne a nám ide.Počkám,ako dopadne zajtrajšie stretnutie a rokovanie.Až potom budem budem o tom informovať.
|
pridal cyklosante dňa 13.1. 13:15 |
chcel som to dať pod prvý Igorov príspevok,ale "skočilo" to sem....
|
pridal cyklosante dňa 13.1. 13:22 |
No, podľa mňa aj keby v Pondelok 20.1. napadlo 30cm tak som pesimista v možnostiach organizátorov to upraviť tak, aby to nebolo mäkké. Takže možnosti sú len dve - buď sa to zruší lebo sneh nenapadne (alebo napadne málo/neskoro). Alebo preto , že napadne , ale nebude sa stíhať to do preteku upraviť.
|
pridal jaroschreiber dňa 12.1. 18:31 |
Vložil som odkaz na tento článok na facebook, skupinu Biela stopa Kremnica. Rozvinula sa tam okolo tohto článku diskusia. Normálna, slušná diskusia. Tak, ako má byť na facebooku (veď aj preto, pre možnosť diskusie k problému sa asi zakladá akási skupina na facebooku). Bolo tam trocha kritiky na úpravu, či neúpravu tratí na Skalke, na organizátorov Bielej stopy. Administrátor facebookovej skupiny Biela stopa však ten môj príspevok aj s diskusnými príspevkami k článku vymazal. Bielostopáci asi nemajú radi kritiku. Ani na oficiálnej webstránke TJ Biela stopa nie je možnosť pre verejnosť pridať príspevky, hoci aj kritické. Niet tam Fóra, Návštevnej knihy. Aký to zásadný rozdiel od webstránky bezkar.sk. Na bezkar.sk môže hocikto (keď sa zaregistruje) písať reakcie na články, a môže aj vkladať články, prispievať do Fóra. Navyše pred nedávnom administrátor pán Karol zriadil aj facebookovskú stránku Bežkár.
|
pridal jozo dňa 13.1. 10:24 |
Organizácia BS sa veľmi podobá Jizerskej 50. Tiež tam k zrušeniu a prístupu organizátora boli "zaujímavé" pripomienky. Je zvrátené ak "neusporiadanie" preteku je pre organizátora ekonomicky zaujímavejšie ako jeho realizácia. Vtedy neexistuje žiadna motivácia , aby sa preteky uskutočnili. Ale s tým nič nenarobíme, v propozíciách je , že štartovné sa nevracia v prípade zlých snehových podmienok a každý , kto sa prihlasuje s tým súhlasí. Takže BS sa správa ekonomicky raciónálne. Či je to aj morálne môžme diskutovať. Z týchto skúseností mi vyplýva, že je najrozumnejšie platiť štartovné až , keď bude zrejmé , že sa pretek uskutoční.
|
pridal jaroschreiber dňa 13.1. 11:08 |
jozo, tak to je sila!!! Skutočne máš pravdu, Tvoj odkaz na tento článok a diskusiu k nemu administrátor vymazal. Poznám chlapcov z Bielej stopy, veľmi si vážim ako vedia zorganizovať toto podujatie ale odstraňovať kritické názory, ktoré môžu veci pomôcť je nehoráznosť. Áno, ak sa rozkríkne, že Stopa nebude, prídu o peniaze. Je kus pravdy aj na tom, čo píše nižšie jaro o výhodnosti neusporiadať pretek. Takto si chlapci z BS nezískate na svoju stranu širokú bežkársku verejnosť. Rozumiem tomu, že ak vynaložím veľké úsilie na organizáciu, očakávam z toho aj finančný prospech. Nie je na tom nič zlé. Sú preč časy, keď BS SNP bola ideologický nástroj socializmu. Ale trochu férovosti by neuškodilo, vážení Bielostopáci.
|
pridal Karol dňa 13.1. 19:45 |
Len dodatok pre tých, ktorí nepoužívajú facebook alebo používajú a ešte si nevšimli. Ja som odkaz na tento článok po tom, čo ho zmazali Jožovi opäť zavesil na FB Bielej stopy. Rozvinula sa tam pod ním široká diskusia a celkom vecne nakoniec reagovali aj poslanci mestského zastupiteľstva Kremnica. Ukázalo sa, že aj keď nepríjemná téma, možno to bude užitočné pre to aby sa situácia v tomto stredisku zasa posunula o kúsok dopredu v prospech bežkárov. Žiaľ, hlavnú úlohu v tomto období hrá počasie a to prináša najväčšie problémy aj organizátorom Bielej stopy. Chápem to, že aj oni sú z toho nervózni.
|
pridal Karol dňa 14.1. 17:50 |
http://ziar.sme.sk/c/7066131/zasnezovanie-pred-snoubordovou-sou-v-centre-kremnice-stoplo-teplo.html
|
pridal jozo dňa 14.1. 14:26 |
|
|
|
| | | |