|
|
DETAIL ČLÁNKU
|
Kremnické vrchy - Skalka | 2.2.2016 | Martin Vojtek | Čítané 5594x | 34 príspevkov v diskusii |
Biela Stopa 2016 |
moje postrehy
|
Uplynulý víkend prebehol na Skalke pri Kremnici už 43.ročník lyžiarskych pretekov Biela Stopa. Tak ako v celej strednej Európe aj u nás sú posledné zimy, typické veľmi premenlivým počasím . Vysoké priemerné teploty v posledných dvoch mesiacoch uplynulého roka spolu s nedostatkom zrážok zapríčinili fakt, že nielen v dolinách, ale ani na horách sa nevytvorila hrubšia snehová pokrývka, ktorá by slúžila ako základ pre ďalší sneh. Týždeň pred pretekmi bola v okolí Skalky asi 25 cm vrstva snehu zárukou na uskutočnenie pretekov na severnom okruhu, za predpokladu, že sa výrazne neoteplí a nebude pršať. Zlé predpovede sa však vyplnili do bodky, pršalo a tak sneh mizol od všadiaľ a to pred očami. Podobné podmienky sa však opakujú stále častejšie a že to nie je prvá, na sneh problémová zima o tom organizátori Bielej Stopy /BS/a aj široká verejnosť dobre vie. Predpoklad klimatológov znie, že v dohľadnej dobe sa návrat zím spred cca 15-30 rokov nedá vôbec očakávať a spoliehať sa dnes pri príprave tratí iba na prírodný sneh je takmer nemožné. Čo je však nemožné v inom sektore, na BS je ešte stále normálne.
Každému je zrejmé, že pokiaľ sa nezačne s umelým zasnežovaním tratí na Skalke, tak názov Biela Stopa bude iba symbolický a prívlastok "Biela" bude nutné zmeniť za nejaký tmavší odtieň. Moja kritika smeruje na organizátorov BS, ktorí v tomto ohľade za posledné roky neurobili absolútne nič, napriek tomu, že takto riskujú zrušenie pretekov, resp. pretek realizujú na hranici uskutočniteľnosti. Svoju neschopnosť potom zakrývajú za enormnú snahu dobrovoľníkov, ktorí v hodine dvanástej zachraňujú topiaceho sa. Pretekára z Estónska, Ruska, Fínska, alebo z Čiech nemôžu predsa zaujímať naše výhovorky prečo sa to nedá realizovať, keď inde sa to dá. Z posledných ročníkov, ale hlavne z toho aktuálneho vyznieva jasné posolstvo, že BS organizujú ľudia, ktorím ide predovšetkým o vlastný zisk a zviditeľnenie, zatiaľ čo zabezpečenie podujatia v zmysle služieb a propagácie tohto športu je na vedľajšej koľaji.
Pretekár z roka na rok za svoje peniaze a loajalnosť k tomuto podujatiu dostáva stále menej a menej. Presnejšie by bolo uviesť, že je organizačným výborom okrádaný stále viac a viac. Začnime štartovacím balíčkom, ktorý dostane každý pretekár pri registrácií. Ležiaky v podobe tovarov tesne pred dobou expirácie znamenajú, že šetrenie na pretekároch čaká ihneď tu.
Občerstvenie po pretekoch priamo na Skalke možno charakterizovať ako "od deviatich k piatim". Po minulé roky obsadená a zaplnená celá dĺžka stola, bola tentoraz pokrytá iba veľmi skromne. Čokolády, sušené a čerstvé ovocie atď. by ste tento rok hľadali márne. Ďalší príklad znižovania nákladov je teplý obed, podávaný v Kremnici. Aj keď závodná jedáleň Mincovne má väčšiu kapacitu a útulnejšie priestory ako jedáleň ZŠ, jej kuchyňa sa paradoxne nevyznamenala. Sobotný obed z hľadiska kvality, väčšina mnou opýtaných účastníkov hodnotila ako " slabý, alebo horší ako minulý rok". Teplý čaj v zimnom období za obedom je už luxus, na ktorý zase neostali financie.
Ďalší nie celkom vydarený počin organizátorov je večerné vyhlasovanie víťazov na námestí v Kremnici. Zase sa na ňom zúčastnili iba samotní ocenení a to tiež nie v každom prípade. Dôvodov je viacero. Napr. vyhlásenie nesprevádzalo žiadne kultúrne podujatie ako v minulosti, neexistuje žiadne zázemie, vyhrievaný stan, alebo aspoň prístrešok. Niekto, kto si svoj pretek odkrúti iba v sobotu a plánuje ihneď odcestovať domov, nebude predsa čakať na vyhlásenie do 18:00 hod a potom ešte zhruba hodinu mrznúť pod holým nebom aby si prebral cenu na ktorú ako keby sa mu skladali škôlkári z miestnej škôlky. Je to veľká hanba, hanba pre organizátorov, keď pretekár za štartovné od 20,- eur vyššie , obdrží cenu v nákupnej hodnote niekoľko desiatok centov. To, že moderátor podujatia p.Michalech , vyhlasoval absolútne poradie aj v prípadoch, keď šlo o poradie vo vekových kategóriach, nie je až také podstatné. Podstatné je to, že organizátor cielene demotivuje ľudí zúčastniť sa vyhlásenia víťazov a tak podkopáva úroveň podujatia a podporu tohto športu vôbec. Myslím si, že pokiaľ sa radikálne nezlepší úroveň ceremoniálu odovzdávania cien, na budúci rok bude na námestí viac členov organizačného výboru ako pretekárov a divákov.
Najväčším nedostatkom tohto podujatia však bezpochyby je, že Skalka nemá zasnežený okruh, ktorý by poskytoval stále, prijateľné podmienky pre všetkých aj v prípade náhleho oteplenia s dažďom. Považujem to za kľúčovú otázku fungovania tohto podujatia do budúcna. Neriešenie tohto problému znamená, že BS sa zníži na úroveň lokálnych pretekov, ktoré si koledujú o vypadnutie z kalendára Eurolopettu. Spolu s klesajúcou úrovňou podujatia to nie je až také nereálne aj keď účastníci podujatia, pretekári sú už zviknutí na tento trend, ich nadšenie, nezištnosť a oduševnenie pre tento šport je momentálne jediná neotrasiteľná záruka, ktorou sa možno ešte pochváliť.
Pozn.:Tento článok schválne nepoukazoval na klady podujatia, ktoré by sa iste našli. Má za svoj cieľ spustiť diskusiu návštevníkov tohto webu a vyjadriť svoj názor na daný problém.
|
|
Diskusia k článku (34 príspevkov)
S viacerými názormi - postrehmi sa dá stotožniť. I keď pravdupovediac človek, ktorý chodí pravidelne na BS si už asi "zvykol" na klesajúci trend úrovne podujatia, takže ho mnoho vecí už neprekvapilo.
Avšak úplne súhlasím najmä s politikou cien. Ak na bežnom lokálnom bežeckom behu so štartovným 4-5 Eur dostanete za umiestnenie v kategórii pohár a často aj finančnú odmenu, tak je ťažko pochopiteľná cena -papierový diplom + putka na lyže v hodnote 1 Eur (HF parafín by isto potešil viac...). Takže to ma nemilo prekvapilo.
To, že sa BS spolieha na matku prírodu je známe už niekoľko rokov a myslím, že sa to ťažko zmení.
Ale je férové priznať, že napriek tomu , že vlastne sneh nebol, dokázali trate aj na sobotu aj na nedeľu pripraviť vynikajúco. ( Takže si len môžme - v dobrom - predstaviť čo by dokázali pripraviť, ak by mali v zásobe nastriekanú haldu alebo dve umelého snehu...).
Celkovo ja osobne ho hodnotím pozitívne, vzhľadom na tepelné podmienky. Čo sa týka servisu okolo tak skutočne je to ťažké porovnávať napr. so Skadi Loppet, tam to bolo o 2 triedy vyššie.
Na druhej strane ide o komerčnú aktivitu a tam zákazník sám rozhoduje , či ponúkanú službu o rok opäť využije a čo za zaplatené štartovné dostáva ako protislužbu.
Ešte jedna poznámka - býva zvykom, že pri prihlásení na oba preteky je na druhé štartovné zľava, to BS neposkytuje, ale myslím si (poznám ľudí, ktorý preto chodia len v Sobotu a v Nedeľu si to obehnú bez čísla), že by to zvýšilo počet štartujúcich. Možno by organizátori sa nad tým mali zamyslieť.
A záverom ostáva len dúfať, že sa u organizátorov loppetov nestane štandardom organizovanie skrátených pretekov na 5-7 km okruhoch.
|
pridal jaroschreiber dňa 2.2. 17:26 |
Čo ešte k článku dodať. Takmer so všetkým musím súhlasiť. Niekoľko rokov som sa snažil aj ja v článkoch hodnotiť toto podujatie v snahe podnietiť organizátorov zamyslieť sa najmä nad tým, čo by mali do budúcna zlepšiť. Dostal som sa za takýto prístup do nemilosti členov OV s ktorými sa osobne poznám. Osobne som sa tiež zapojil do úpravy tratí podľa mojich možností aj keď nie som z blízkeho okolia. Absolútne musím súhlasiť s autorom článku, že spoliehať sa len na prírodu pri príprave tratí už dnes nestačí. Stačí sa vrátiť o rok späť. Vtedy bola situácia týždeň pred pretekom takmer navlas rovnaká, čo sa týka snehových podmienok. Tento rok si dovolím tvrdiť, že bola dokonca lepšia. Vtedy však bola organizovaná brigáda na nahadzovanie snehu napriek tomu, že predpoveď počasia bola priaznivejšia ako tento rok. Trate tak boli naozaj pripravené aj keby nebolo prišlo deň pred pretekom intenzívne sneženie. Dovolím si tvrdiť, že ak by sa bolo postupovalo ako pred rokom, mohli sa trate pripraviť tak, že sa mohlo bežať na severnom okruhu aj keď asi nie okolo Vlčieho vrchu. No napriek nepriaznivej predpovedi, ktorá bola známa už viac ako týždeň pred BS, organizátori sa prebudili až vo štvrtok. Našla sa len hŕstka chlapov takmer bez akejkoľvek techniky s lopatami, keď už v lese nebol na niektorých miestach po oteplení žiadny sneh. Po niekoľkých hodinách práce to nakoniec vzdali, usúdiac, že s takými prostriedkami a množstvom chlapov sa to na severnom okruhu jednoducho nepodarí pripraviť. V piatok ráno potom tá istá, možno o pár ľudí posilnená skupina nastúpila na okruhy v oblasti štadióna. Tam sa nakoniec podarilo nájsť a pripraviť okruh v dĺžke cca 7 km, kde bolo dostatok snehu a skupinka s lopatami len dohádzala sneh na problémových miestach. Nechcem v žiadnom prípade znevažovať úsilie organizátorov uskutočniť pretek za každú cenu, to sa našťastie podarilo. Tratiam sa však začali venovať naozaj na poslednú chvíľu, keď sa toho už veľa urobiť nedalo.
|
pridal Karol dňa 2.2. 23:26 |
Pytam sa bol by problem riesit to takto? Kedze zimy su ake su, tak prvu vec co treba urobit je najst na trati 3 miesta, kde za minusovych teplot budu dela fukat sneh pokial bude teplota v minuse a budu ho fukat aj ked bude v lese tolko snehu, ze sa bude zdat, ze by to vydrzalo a na teplomeri bude -20st. S tym suvisi vybudovanie infrastruktury. Treba vodu a energiu na pohon dela. Vodu idealne tahat z nadrze (cerpadlo zrejme tiez) a pohon dela, ked nie je elektrina, tak treba napriklad naftovy agregat a ten vyrobi elektrinu. Naftovy agregat bude dajme tomu prenosny alebo uzavrety vo vybudovanej centrale. Pokial bude malo snehu, tak ho rozhrniem a zaveziem na kriticke useky. Ziadne lopatovanie ako za Marie Terezie, ale co najviac mechanizacie. Tym padom mozem uz pri mrazoch v novembri/decembri mat urobeny pre zaciatok 2.5km okruh na trenink a postupne pridavam. Toto podla mna treba urobit na zaciatok. A ak sa toto podari tak sa da ist dalej - vizia Skalky ako top strediska na beh na lyziach s ambiciou usporiadat MS v klasickom lyzovani na Slovensku. To je uz iny level, nasadit chrobaka do hlavy vrcholnym predstavitelom a pritiahnut investicie do infrastruktury na Skalke a dalsich miestach, kde by sa konali. Iste by sa vyuzili aj po MS a hlavne pre obycajnych ludi. No a ako by som si predstavoval BS SNP? Ucast tak 2500 ludi. Na starte aj hviezdy lyzovanie typu Aukland, Rezac a podobny lumeni, priamy prenos v TV, vrtulnik snimajuci niektore useky trate. Vyhlasovanie vitazov za ucasti vrcholnych predstavitelov statu. Skratka narodny sviatok. Myslim, ze ludia co to chytili po starej garniture urobili kus roboty, ale je cas si dat novu latku, lebo take cosi treba pre rekreacnych aj vrcholovych sportovcov na Slovensku. Teraz si poviete, ze by som vela chcel, ale ked vidim na Facebooku, ze Frenky tam v Mengusovciach urobil paradny okruh, tak mi nevravte , ze na zaciatok take nieco nie je mozne na Skalke. Uvital by som komentare ako by sa to dalo a nie ze je to blbost.
|
pridal RastoBB dňa 3.2. 12:17 |
Tak to si takmer presne popísal stav, ktorý je dnes realitou napr v Južnom Tirolsku v doline Gsies, kde už 33. rok organizujú GsieserTal Lauf bez jediného prerušenia. Viem, nedá sa to úplne porovnávať. Je to dolina ležiaca medzi Alpami a Dolomitmi, kde býva tiež dosť často problém so snehom. Tam ale na nič nečakajú. Už pred niekoľkými týždňami mali pripravenú trať na technickom snehu v dĺžke 40 km a garantujú konanie pretekov za každého počasia v plnom profile 42 km. Minulý rok sme sa o tom mohli presvedčiť, keď sa prakticky celý pretek odbehal na technickom snehu. Píšem o tom v článku http://www.bezkar.sk/clanok.php?id=375 a aktuálny stav tratí je tu http://www.valcasies.com/en/weather-webcam. Tam sa príprave pretekov venujú od prvých mrazov. Ľudí ako Frenky žiaľ v tejto oblasti nie je veľa. Tebou popísaná idea je skutočne iný level a bolo by fajn, ak by sa jej niekto chytil a hlavne našiel spôsob financovania, keď by sa všetky naakumulované prostriedky vrazili do budovania takého strediska. Dalo by sa to realizovať na tomto skorumpovanom kúsku zeme zvanom SLOVENSKO???
|
pridal Karol dňa 3.2. 14:29 |
Politik sa potrebuje pri niecm odfotit, ukazat sa svetu, odstartovat preteky, dekorovat vitazov... nie stat pred kamnerou pri strajkujucich uciteloch :-) + chceli robit OH, tak asi nejake peniaze boli v kase... Cesko je v zasade cca v urovni korupcie tak isto ako my, ale maju krasne biatlonove arealy, urobili MS v klasickom lyzovani, skratka su pred nami..Kazdopadne do volieb to uz nestihneme :-) a dalsie velke fotenie je za 4 roky :-) ale aspon to nasmerovat niekde... + tie 3 dela zapnut ked zacne mrznut na to snad netreba stempel z polibyra. V Giesertal som bol pred cca 12-timi rokmi a v hornej casti doliny bol sneh a v dolnej biele ulice cez luky a okolo vona jari a hnoja z mastali :-) V dalsej doline Anterselva.
|
pridal RastoBB dňa 3.2. 15:20 |
Hneď ako bude Kremnica patriť do Južného Tirolska potom to bude ako tam .
|
pridal pet10 dňa 11.2. 11:59 |
Asi Ťa prekvapím mojim názorom, že snehové pomery v tejto doline sú dlhodobo horšie ako v Kremnických vrchoch. Zo severu hrebeň Álp a z juhu Dolomity zachytávajú frontálne systémy a v spomínanej doline toho veľa nespadne. Aj dnes, uprostred februára je tam iba cca 20 cm snehu.
|
pridal Karol dňa 14.2. 22:21 |
Osobne sa Bielej stopy žiaľ nikdy nezúčastnil. Počul som však veľa pozitívnych ohlasov na tieto sviatok bežeckého lyžovania, avšak najmä z minulosti. V posledných rokoch je pre mňa zarážajúce čítať a počúvať veľmi negatívne reakcie, neviem si totiž vysvetliť ako to takto mohlo pokaziť. Vždy som mal pocit, že v Kremnici a okolí je množstvo veľmi zanietených bežkárov aj vďaka ktorým je na Skalke také množstvo upravovaných bežeckých tratí. Teraz sa pýtam, že čo sa stalo? Veď predsa tech. zasnežovanie dnes už nie je len predstava zo sna, môže byť realitou. Okrem Mengusoviec funguje tech zasnežovanie aj na Štrbskom Plese bežkárske podmienky od jeho spustenia v tomto stredisku naozaj vzrástli. Hoci nie sú zasnežované všetky trate, ale tie čo sú aj vďaka svojmu profilu na bežný tréning postačujú. A aj v týchto nepriaznivých teplotných podmienkach sa darí na Štrbskom Plese udržať trate skutočne v dobrom stave. Je pre mňa preto nepochopiteľné prečo na Skalke ako vrcholnom stredisku bežeckého lyžovania nie ešte stále aspoň menší okruh tech. zasnežovaný, pri tých parametroch, ktoré Skalka ponúka je to skutočne veľká škoda. Veď keď sa to dá inde, musí sa to dať aj na Skalke ...
|
pridal Tomass dňa 3.2. 15:29 |
Ja som bol ten obdarovany putkami na lyze za 3.miesto v kategorii,chodim na rozne preteky obcas aj nieco vyhram, ale s takymto niecim som sa este nestretol.
|
pridal miroslavze dňa 3.2. 16:39 |
S tým zasnežovaním na Skalke to asi nebude také jednoduché ako si viacerí vo svojich príspevkoch predstavujete.Ako písal Karol vo svojom článku 18.12. dokonca na inline dráhe bolo zasnežovanie aj vybudované ale nikdy nebolo oživené.Opakujúce sa problémy s vodou na Skalke sú zrejme vážnejšie keď Skalkaarena nedokáže zasnežiť ani vlastné zjazdovky. Prvýkrát sa v tejto sezóne lyžovalo na Skalke až 15.1. po napadnutí prírodného snehu, dovtedy Skalkaarena iba na svojej stránke písala že "zasnežujeme" a na Krahuliach ktoré sú podstatne nižšie sa dávno veselo lyžovalo. Takže bežkári čakajte a dúfajte,možno budete v poradí...
|
pridal Jano dňa 3.2. 16:42 |
Problemy s vodou boli a bola ostavena cela Skalka. Myslel som, ze zjazdovka je zasnezovana zo separatneho zdroja a nie z verejneho vodovodu. O dovod riesit celu situaciu, ak sa pokazi jedno cerpadlo, tak amen vsetci bez vody. Dost tragicke.
|
pridal RastoBB dňa 3.2. 16:52 |
Ale nezdá sa mi , že by bol schválený projekt zasnežovania inline dráhy, bez riešenia toho základného - prívodu vody. Naviac ak šlo o budovanie z verejných zdrojov... Ani vlastný dom sa nedá začať stavať kým nemáte od všetkých možných inštitúcií súhlasné stanovisko. Tým chcem poukázať , že nejaký spôsob zabezpečenia vody na zasnežovanie musel v projekte byť - otázka je či bol aj zrealizovaný.
|
pridal jaroschreiber dňa 3.2. 17:08 |
Pokiaľ viem zdroj na zasnežovanie je iný ako zdroj pitnej vody a problém, prečo majiteľ zjazdovky ju nedokáže včas zasnežiť je niekde inde ako v nedostatku vody
|
pridal Karol dňa 3.2. 18:22 |
Ešte sa vyjadrím k umelému zasnežovaniu. Resp. k stavu na Štrbskom plese. Pred pár rokmi 3-4 bola situácia tam ďaleko horšia ako na Skalke. V archíve aj na tomto portáli je o to zopár správ. Majiteľ zjazdoviek nemal záujem o bežecký areál a ten sa ani neupravoval a ak tak veľmi sporadicky. K hlavnej zmene - podľa mňa - prišlo, keď Štrbské pleso sa dostalo po správu Štrby a starostu Sýkoru. Trate sa začali upravovať denne a minulý rok sfunkčnili aj zasnežovanie. Myslím, že začiatkom tejto zimy - sezóna sa tam začala už 30.11. , tam prvé dva týždne behalo "celé" Slovensko. Samospráva spolu s ŠK Štrba začali organizovať aj Verejné preteky (len škoda , že len v 5 km verzii...). Takže ak je záujem - zrejme došlo aj k dohode medzi samosprávou a ubytovateľmi - tak to realizovateľné je. Teda ak je problém v Kremnici - Skalke so zasnežovaním je potrebné aby sa išli kompetentný na model financovania spýtať do Štrby. Strediská sú si to veľmi podobné. Samozrejme je to môj pohľad z vonku ale možno tu bude niekto , kto vie o tom ako je zasnežovanie finančne zabezpečené na Štrbskom Plese a poskytne nám bližšie informácie (isto to bude pre mnohých zaujímavé).
|
pridal jaroschreiber dňa 3.2. 17:26 |
Dobre si pamätám na mizériu na Štrbskom Plese ... Osobne by spustenie zasnežovania spájal do istej miery s organizovaním zimnej Univerziády 2015. Infraštruktúra na zasnežovanie (prípojky) v areáli bola vybudovaná tiež už nejaký ten rôčik predtým (aj keď neviem v akom bola stave), napriek tomu reálne zasnežovanie bolo spustené až minulú sezónu. Myslím si, že sa tak udialo aj skrze "ťarchu" zodpovednosti, ktorú so sebou organizovanie Univerziády prinášalo. Rekonštruoval sa viac-menej celý areál vrátane určitej údržby a renovácie mostíkov a ich okolia. Ale je to len moja osobná hypotéza.
|
pridal Tomass dňa 3.2. 18:49 |
Áno treba niečo vylepšiť.Kritizovať je také jednoduché....určite ste boli pre informácie na Mestskom úrade,výbore Bielej stopy, Mestskom klube lyžiarov či len v CykloSanté.... kašlať na nás somárov čo chodíme pomáhať na BS už nejakých 31 rokov....
Ak tvrdíte o nejakom obohacovaní - určite máte aj dôkazy - tak to treba zverejniť, rád si to prečítam.
Hlavne treba vedieť kto je hlavný pán na Skalke. Pozemky, hala, inline dráha a to neštastné zasnežovanie ! Prekvapenie - Biela Stopa to nieje.Mesto,mesto,mesto...Dúfam že jeden exemplár týchto negatív BS pošlete aj na mestský úrad, nech si poslanci počítajú.Mesto, Biela stopa, Mestský klub lyžiarov, CykloSanté a zbytok sveta SPOLUPRÁCOU a konštruktívnou kritikou sa niečo zmení k lepšiemu. /systém kade chodím tade chrlím oheň a lávu na BS nefunguje.
|
pridal pet10 dňa 5.2. 12:54 |
Starosta obce Štrba Michal Sýkora informoval, že bežecké lyžovanie na Štrbskom Plese je jednou z priorít rozvoja cestovného ruchu a preto obec bude naďalej rozvíjať športovisko a podporovať organizovanie pretekov. Čoho dôkazom je vyčlenenie sumy 60 000€ ročne na prevádzku lyžiarského arealu FIS a za posledne tri roky niekoľko stotíc € na investície do lyžiarského bežeckého a skokanského areálu FIS na Štrbskom Plese. Pre porovnanie Vysocina arena v Novom meste na Morave ma rozpočet na zasnežovanie (pri odkladani snehu z roka na rok) okolo 1 000 000 eur, slovom jeden milion eur :D :D veľa šťastia pri hľadani prostriedkov.
|
pridal Toret dňa 5.2. 19:00 |
A ešte jedna poznamka k BS. Byť organizatorom Bielej stopy tak sa hanbim ako pes a chodim kanalom za tie "fantasticky vytvorene podmienky". Ak nemate sneh tak zasnezujte, ak nemozte zasnezovat tak to nerobte, lebo potom to vyzera katastrofalne a amatersky. Vyhodene peniaze. Čudujem sa že na taketo "preteky" vobec chodia pretekari.
|
pridal Toret dňa 5.2. 19:09 |
Nechaj na Karola kontakt a keď bude treba vytvoriť fantastické podmienky budeš moct ukázať svoje možnosti....Karol už bol nahadzovať.... Vždy keď sme na brigáde na tratiach, si hovorím ze to robím aj pre seba...Dúfam že Skalku navštevuješ málo.
|
pridal pet10 dňa 11.2. 11:51 |
robte to dalej tak ako doteraz...z roka na rok to robite lepsie :DDD
|
pridal Toret dňa 11.2. 16:09 |
kritizovať organizátorov BS za to, že na Skalke sa opakuje problém s nedostatkom snehu je myslím si nie len neúctivé ( vzhľadom na to koľko človekohodín tam aj tento rok strávili dobrovoľníci pre to, aby sa pretek mohol uskutočniť ), ale predovšetkým hlúpe. je to rovnako hlúpe ako keby návštevníci karnevalu v Benátkach vyčítali organizátorom, že tam každoročne počas karnevalu viac a viac prší. organizátori BS majú v súčasnosti rovnakú možnosť ovplyvniť skutočnosť, že na Skalke nie je umelé zasnežovanie tratí ako vy - teda v podstate žiadnu. Skalka im nepatrí, nemajú ju ani v prenájme, majú len povolenie organizovať tam tento pretek v snahe zachovať viac ako 40.ročnú tradíciu tohto podujatia a to aj napriek spomínaným problémom so snehom, ktoré netrápia len Skalku. tento rok bolo zrušených niekoľko FIS pretekov v celej Európe, zrušené bolo napr. tiež celé kolo svet. pohára v biatlone v Obersdorfe a takto by sa dalo pokračovať. , jednoducho keď miesto snehu padá dážď 4 dni pred pretekmi tak sa s tým veľa robiť nedá. aj napriek tomu sa to vďaka zhruba 30 dobrovoľníkom ktorí 2 dni nonstop navážali sneh na trať aj tento rok podarilo. uznanie im vyjadril aj reprezentant do 23 rokov Erik Urgela, ktorý určite má s čím porovnávať - cit. " „Vo štvrtok vyzerala trať veľmi zle. Organizátori si preto zaslúžia obdiv, pretože pripravená bola výborne,“ dodal Urgela "
aj tak by ma ale celkom zaujímalo, ako by ste si predstavovali riešenie problému s nedostatkom snehu pri organizovaní tohto preteku pomocou technického zasnežovania na Skalke.
súhlasím s tým že vyhlasovanie výsledkov v sobotu večer v Kremnici je zle a tiež je zle keď pretekár na bedni dostane diplom a pútko na lyže za 50 centov ( aj keď išlo o podkategóriu ). ale najviac zle na tom celom je poznámka na konci tohto článku. Toto podujatie má nedostatky a rozhodne je čo zlepšovať. Ale ošomrať všetko od polievky po toaletný papier a zakončiť to takouto alibistickou kravinou, to už hej ...
|
pridal mara dňa 8.2. 10:50 |
Vyborne, tak sa teda len dalej uspokojujte navzajom s tym ako to robite dobre :) Tu vobec nejde len o sneh ale o podujatie ako celok. Mozno by bolo dobre keby sa kompetentni konecne zobudili a pochopili, ze preteky ako BS sa v roku 2016 bez umeleho zasnezovania robit nedaju, zvlast vtedy, ked uz aj svetove strediska s vyssou nadmorskou vyskou vyuzivaju umele zasnezovanie a nespoliehaju sa na prirodny sneh. Ak vy napisete ze organizatori s tym nemozu vela urobit lebo oni skalku nevlastnia a ani ju nemaju v prenajme tak nad takymto "argumentom" sa mozem len schuti zasmiat. To akoze kto moze za vytvorene podmienky? Pretekari???? Alebo kto??? Na hociktorom podujati v zahranici ale aj na Slovensku mohli, mozu a vzdu budu moct za vytvorene podminky len a len organizatori. A uplne presne viem o com hovorim, pretoze ja tiez organizujem sportove podujatie rozneho druhu. Teda este raz, zobrat peniaze a odflaknut preteky ako BS, hanbil by som sa. To ze niekto chyti lopatu do ruky je vsade inde samozrejmost a nikto sa nad tym nepozastavuje. Snad by ste nechceli organizovat preteky bez roboty??? dufam ze taki naivni nie ste. A este raz opakujem, vsetci na slovensku sa chcu porovnavat s podmienkami v zahranici, svedcia o tom aj prispevky pridavane na tuto stranku ale velmi malo ludi pre to skutocne nieco robi. Potom sa zorganizuju preteky ako BS s katastrofalnymi podmienkami (nielen snehovymi) pre pretekarov a uspokojujete sa ako to bolo vyborne pripravene...nuz..ako myslite...
|
pridal Toret dňa 8.2. 12:45 |
a ak može pre zle podmienky zrušit kolo svetoveho pohara Obersdorf, kde su urcite lepsie podmienky ako na Skalke, preco by nemohla byt zrušena Biela stopa... menej je niekedy viac aj ked to na prvy pohlad tak mozno nevyzera. Skuste sa pytat na nazor aj zahraničnych pretekarov ktori boli na BS nie len tych nasich.
|
pridal Toret dňa 8.2. 12:54 |
ale veď nikto netvrdí že podujatie BS je organizačne na špičkovej úrovni a nie je čo zlepšovať. ale pokiaľ ide o sneh tak tu plačete nad zlým hrobom. a keď už teda diskutujeme za účelom poukázať na nedostatky, skúste okrem kritizovania navrhnúť aj riešenia, keď už teda máte také bohaté skúsenosti s organizovaním neviem čoho keď že ste to neuviedol . kde by malo to technické zasnežovanie byť, odkiaľ by čerpalo vodu keď na Skalke je jej nedostatok, z čoho by to malo byť financované ...
to že Skalka potrebuje na údržbu FIS tratí umelé zasnežovanie je samozrejme pravda, ale nie je mi jasné ako to súvisí s nedostatkom snehu na severnom či južnom okruhu kde sa beží BS. to by ste akože rozvážal ten sneh po celej 48 km trati, alebo by boli delá natiahnuté na trať ? alebo ako si to predstavujete ? a k tomu druhému príspevku, organizátori preteky nezrušili a rozhodli sa s tým popasovať. pokiaľ viem nikoho však nenútili zúčastniť sa podujatia na redukovanej trati. kto chcel mohol si celý 7 km okruh deň predtým prejsť a slobodne sa rozhodnúť. naozaj nerozumiem tejto kritike.
|
pridal mara dňa 8.2. 13:53 |
Mila pani/slečna, je mi až trošku trapne vysvetlovať niektore veci ale v poriadku. ja neplačem ze na skalke nie je umele zasnežovanie, mne je to uplne jedno, ale poukazujem na to, že pokial ide o organizovanie pretekov v behu na lyziach skalka nie je a podla mojho nazoru dlho nebude stredisko ktore by sa mohlo uchadzat o usporiadanie pretekov vyssej kategorie ako fis. stredisko kde je problem vobec s pitnou vodou nie je stredisko a o tom sa dalej ani nemusim bavit. to nie je moj problem ani problem navstevnikov ktori tam pridu. tieto problemy ma riešiť mesto kremnica a nikto iny. ak organizujem preteky ako bs a nemam sneh na 48 km tak ich urobim na 7 km ale kvalitne zasnezenych, nie na 10cm snehu. ak nemam ani tych 7 km tak preteky zrusim ako v kazdom normalnom stredisku na svete, lebo usporiadat preteky len preto aby boli je v dnesnej dobe zalostne malo. potom to tak na slovensku vyzera, že všetko sa robi "len aby bolo" a uroven žiadna.
|
pridal Toret dňa 8.2. 14:23 |
Nie som z Kremnických vrchov ani z najbližšieho okolia. Ale keď som na Skalke bol, všimol som si, že určitá infraštruktúra - príprava na tech. zasnežovanie tam je. Mimochodom píše sa o tom aj na tejto stránke ... Ak sa teda niekedy niekto rozhodol toto budovať, verím, že s úmyslom, aby to bolo spustené a aby to slúžilo rozvoju bežeckého lyžovania (azda aj v napomohlo organizovaniu pretekov). A iste ani toto nebolo zadarmo. Ak sa predsa niekto rozhodol ísť do takéto projektu musel mať predstavu aj o zdroji a prívode vody. Myslím, že niečo takéto musela riešiť aj projektová dokumentácia. Ak treba niektoré veci dotiahnuť, tak sa treba do toho pustiť. Uznávam, že to nie je ľahké,ani rýchlo a okamžite zrealizovateľné. Uznávam tiež, že spoluprácu so samosprávou (kdekoľvek) nie len v Kremnici nie je najjednoduchšia. Ale veď práve preto sú občianske združenia, aby na samosprávu v istom zmysle "tlačili" a vybojovali lepšie v tej-ktorej oblasti pôsobenia. Ak sa združenie Biela stopa obhajuje tým, že jej úlohou je organizovať preteky, obávam sa, že môže prísť čas, kedy nebude, čo organizovať. Myslím si, že úlohou združenia Biela stopa by mala byť aj akási lobby za lepšie podmienky na Skalke, tak, aby aj preteky Biela stopa dosahovali úroveň hodnú ich postavenia, tradície a povesti. Viackrát bolo aj tu napísané, že snahu organizátorov o pripravenie akých- takých podmienok si účastníci aj návštevníci a priaznivci Bielej stopy vážia, ale prišla neskoro. Určitý krízový plán pri nedostatku snehu mali mať organizátori pripravený oveľa skôr a prispôsobovať tak aj svoju snahu k príprave tratí s ohľadom na predpoveď.
|
pridal Tomass dňa 8.2. 14:54 |
Som viacmenej pravidelny bezkar na Skalke za poslednych par rokov. Na BS som sa zucastnil druhy krat, ale musim povedat ze den pred pretekmi keby nemam zaplatene startovne (ktore mi prepadne aj ked sa preteky pre nedostatok snehu neuskutocnia) tak sa nezucastnim. Co ma asi zarazilo najviac bolo ze organizatorov bolo najviac v priestore okolo sportovej haly a nie tam kde by som ich ako pretekar cakal - teda na trati. Chapem ze robili co mohly a vela diskuterov to uz urcitu vlnu kritiky zniesli. Ale stale si myslim ze mohli byt na trati a priebezne nahadzovat sneh na miestach kde sa rychlo vyjazdil - a naozaj to bolo potrebne, pretoze na niektorych miestach sme jazdili uz po tmavom snehu a kamenoch. Skor to len potvrdzovalo moju teoriu, ze organizatorom ide viac menej iba o vlastny zisk zo startovneho. Keby to tak nebolo tak si myslim, ze kazdy rok by sme videli aspon nejaku malu investiciu do infrastruktury alebo do upravy trati (aj cez tyzden bez toho aby Cyklosante muselo kupovat skuter z vlastnych/sponzorskych zdrojov) Skalka ako stredisko ma uzasny potencial a je len pre zodpovednych aby sa toho chytili a vyuzili to pre dobro mesta a takisto strediska. Mozno len par zanietencov a dobrovolnikov, ktori to robia z lasky k tomuto sportu drzia toto stredisko nad vodou.
To ze je in line okruh osvetleny je podla mna vyborna vec, ale mozno by ozaj stacil ten inline keby bol ako prvy zasnezovany v pripade nedostatku prirodneho snehu - to by som videl ako zaciatok a potom by som siel krok za krokom dalej a dalej. Co sa tyka spoplatnenia, myslim ze pre ani jedneho bezkara by nebol problem si zakupit nalepku, alebo nejaku "stuzku" na ruku kde by bolo vidno ze mam zakupeny listok v xy hodnote na den/tyzden/mesiac/sezonu. V zahranici normalna vec, cize nikto neocakava, ze to bude zadarmo a myslim ze by to mohlo fungovat.
Drzim palce aby sa to podarilo, a apelujem na zodpovednych najdite spolocnu rec s ludmi, ktori maju o bezkovanie zaujem.
|
pridal ptrklr dňa 10.2. 21:37 |
Hlavne to treba adresovať tam kde sa z toho niečo pozitívne vyvinie.
|
pridal pet10 dňa 11.2. 11:53 |
Ahojte všetci som rad že niekto napísal pravdu moje pocity z BS Totalne nasraty 3dni pred štartom že tam nikto nehodil lopatu na stopu a trenoval som tam v stredu aj vo štvrtok nebolo treba umelo zasnezovat snehu bolo po krajoch dost ale,a v piatok na obed sa nevedelo čí bude štart, o 17 rozhodli trasu 3x5km a o 18 zmena 3x7km.O 17 volam servis a ruším voskovanie lyží nasraty neštartujem:zmena lyže navoskovane štartujem.Nedela rano prejdem si okruch uprava katastrofa odštartujem okruch na ktorom sa neda objehať a nikto vas nepusti.Dobehnem do ciela a slubujem si že tu som štartoval posledny krat, nasraty 3dni po preteku ako organizator moze zničit pojem Biela Stopa a to nehovorím o zahraničných nasratych bežkarov.Dakujem za objektívny článok.
|
pridal Roman dňa 11.2. 22:46 |
presne ako pises, pozriem na web a tam bolo napisane , ze 3x5km a ti co boli do tretieho koridoru, ze 2x5 aj ked boli na tu istu trat... vzkypela zo mna zlc, ze kedze som z tretieho tak nemam narok ist ani 3x5km, ale iba proforma 2x5km v sobotu? Tak som si povedal kaslem na vas. Potom neskor uz bolo, ze 3x7km... uz som nesiel, ale zaplatil som a to sa im rata... takze bolo o jedneho exota ako ja na trati menej... organizator si zrejme neuvedomil, ze ma prihlasenych aj ludi z Norska, ale vsak co tam po nich... :-D ked este o 17:00 v piatok nevedel ci bude BS alebo nebude...
|
pridal RastoBB dňa 18.2. 14:43 |
Zdravim vsetkych bezkarov. Nechapem,co sa tu vsetci stazujete,ved na stranke visitkremnica.com je jasne napisane, ze Biela stopa je rovnocennym partnerom pretekov v Nemecku a Taliansku a ma stale stupajucu ucast! Stranka TJ Biela stopa sice hovori presne opak. Ale kym sa informacie zo Skalky dokotulaju dole do Kremnice, tak sa trochu nabalia. A ked si precitate info z noveho hotela na Skalke,tak vam musi byt jasne, ze sportove a turisticke trate v dlzke 50 km sa denne upravuju!!! Skvele. (Ak je tam avizovany problem s vodou,tak je zaujimave preco ho tam dovolili postavit.) Na BS som bol sice iba raz a zatial stacilo a s tymto nazorom nie som jediny. No Kremnicke vrchy ju moja oblubena lokalita nielen v zime ale aj v lete,moju velky potencial byt najlepsim strediskom bezeckeko lyzovania na Slovensku. No k tomu treba predovsetkym zmenit pristup mesta Kremnica a asi vymenit par veducich clenov TJ Biela stopa. Dnes zial peniaze hybu svetom ale napr.kde ostali tie zo zruseneho preteku v.r.2014 (odhadom 12-15000 eur)mozno nevedia ani samotni clenovia TJ Bielastopa. Na tohtorocne ceny pre vitazov nesli na pracu dobrovolnikov tiez nie(su to predsa len dobrovolnici). Za dar v tejto vyske by zislo aspon podakovat a asi v pokladni ostali prijmy aj z inych zdrojov. No vratim sa k dobrovolnikom, tym patri uprimna vdaka,no pri platenych funcionaroch treba rozmyslat bud o zvyseni platov aby sa uroven zvysila alebo o ich znizeni a to s rovnakym cielom. Ale aby som iba nekritizoval(ale praca je matka pokroku a kritika jeho otcom). Umele zasnezovanie na dlhsej trati ma daleko k realite,no vyuzit odpadovu vodu z bazenov z Relax centra na vyrobu umeleho snehu v kritickych situaciach by mozno stalo za uvahu. Zachytna nadrz s nejakym filtrom,hned vedla snezne delo,ktore by to striekalo na dvoje nachystane sane,tie odtiahnut,vyklopit na rizikovych miestach a rozhrnut bez potreby lopotenia a lopatkovania.
|
pridal rtlm dňa 12.2. 10:37 |
Pre dlzku textu mi vsetko do predchadzajuceho prispevku nevoslo. O nieco jednoduchsi sposob ako pomoct prirodnemu snehu dostat sa na trate je vypilit par stromov v zuzenych miestach,ktore padajuci sneh zachytia a ten sa na nich roztopi. Tychto miest je sice viac, no dokazu prerusit celu trasu. G.tunel na severnom, Kralicke sedlo na juznom okruhu v nedavnej minulosti.
|
pridal rtlm dňa 12.2. 10:55 |
kde je vola , tak je aj cesta, ale ako ktosi napisal vyssie, tak BS SNP bola tohoto roku vzhladom na podmienky urobena perfektne a viac sa nedalo :-D Nuz co dodat !?
|
pridal RastoBB dňa 18.2. 14:46 |
|
|
|
| | | |