REGISTRÁCIA  |  PRIHLÁSENIE
DETAIL ČLÁNKU

Informácie | 3.2.2017 | Martin Vojtek | Čítané 3822x | 1 príspevok v diskusii
Znova rýchle lyže.
Štruktúra lyží v domácich podmienkach.

Ak nerátame profil lyže, tak sklzové vlastnosti lyže závisia predovšetkým od druhu sklznice, potom od jej štruktúry a až nakoniec od druhu použitých voskov. Poradie dôležitosti nie je náhodné. Kvalitná sklznica dokáže absorbovať vosk a udržať ho dostatočne dlho, preto kvalitné lyže jazdia dobre aj po niekoľkých hodinách jazdenia.
Lyžiam prospieva pravidelné parafínovanie. Dalo by sa tvrdiť, že čím viac cyklov voskovania lyža absolvuje, tým schopnosť sklznice udržať vosk narastá. To platí predovšetkým pri nových lyžiach. Z toho dôvodu nové lyže podávajú plný výkon až po určitom "zabehnutí", t.j. až po 20-30 cykloch voskovania. Tento proces sa dá urýchliť pomocou zariadenia zvanom termobox, alebo Hot-box. Viac o Hot-boxe nájdete tu. http://www.sigges.com/blog/swix_hot_box_service/
Lyže voskujeme nielen za účelom zníženia trenia, ale aj za účelom ochrany sklznice. Oxidácia,UV žiarenie,mechanické nečistoty a pod., to sú nepriaznivé vplyvy pre sklznicu a voskovanie ich spoľahlivo eliminuje. Každú sklznicu/aj tú najkvalitnejšiu/ možno degradovať, ak ostane dlhšiu dobu bez vosku. Suchá sklznica pomaly oxiduje a jej schopnosť prijímať a udržať vosk časom výrazne klesá. Kvôli UV žiareniu lyže skladujeme v tmavej miestnosti a ani inak sklznicu nevystavujeme slnečným lúčom. Na letné uskladnenie lyže parafínujeme mäkkým voskom, vosk nesťahujeme.
Druh sklznice ovplyvniť nedokážeme, jeho povrch však áno. Mnohím lyžiarom sa stalo, že ich kedysi rýchle lyže sa opotrebovali, stratili štruktúru, vyhladili sa do hladka a dnes sú aj po navoskovaní pomalé, hlavne za teplejších podmienok. Je to preto, že vodný film, ktorý vzniká pri trení hladkej lyže a snehu vytvára sací efekt. Podobne ako dve hladké plochy po sebe ťažko kĺžu, ani hladká lyža nikdy nebude rýchla, doslova sa prisáva na sneh. Iný prípad je zjazvená lyža po škrabancoch. Tu kladú odpor hlavne mikrožliabky, škrabance ktoré nesmerujú v osi kĺzania.
Riešenie poskytuje vytvorenie novej štruktúry, ktorá sa do sklznice vybrúsi na špeciálnom zariadení. Profesionálne štrukturovanie bežeckých lyží na Slovensku existuje iba vo veľmi obmedzenej miere, a to iba pre potreby vrcholového športu. Servisné miesta, ktoré ponúkajú obnovu sklznice bežeckých lyží na patričnej úrovni menej náročným zákazníkom,/turistické a výkonnostné lyže/,takmer neexistujú. Moja skúsenosť/KE a PO kraj/ je taká, že ľudia v servisoch, nie sú dostatočne skúsení na prácu z bežkami,napr.nanesená štruktúra na bežke nie je rovnomerná, škrabance sa vôbec nezaceľujú a vrcholom je jeden servis /v obci 10km južne od KE/, kde vám po vybrúsení sklznice pre istotu ani nenanášajú vosk. Ak teda nemáte komu zveriť svoje lyže, skúste si ich vylepšiť sami.
Ako to urobiť v čisto amatérskych podmienkach?
Na miesto drahých zariadení použijeme obyčajný brúsny papier. V prvom rade chcem pripomenúť, že toto domáce štrukturovanie v žiadnom prípade nemôže nahrádzať profesionálne zariadenie. Avšak pre potreby turistu a menej náročného lyžiara bohato postačuje. Výsledok je citeľný a za vynaložené prostriedky sa isto oplatí.
Potrebujeme na to brúsný papier na vodu, zrnitosti 40,60,resp 80. Mokrý proces brúsenia sa používa preto, že oder so sklznice sa lepšie zbiera za prítomnosti vody a na vode má sklznica menej zostatkových vláskov. Pochopiteľne druh štruktúry bude lineárny/a iba jeden/ a budú to drobné ryhy v jednej línií s pozdĺžnou osou lyží. Veľkosť rýh závisí od zrnitosti šmirgľového papiera, ale podľa skúseností viem, že nad zrnitosťou 120 a vyššie nemá zmysel uvažovať, nakoľko je štrukturovanie nevýrazné a lyža je relatívne hladká. Môj postup vychádza z opakovaného prechádzania mokrého brúsneho papiera /zrnitosti 40,60, resp.80/ po sklznici, v smere od špičky k pätke.
Lyžu najprv zbavíme starého vosku a jednoducho zvlhčíme zklznicu mokrou hubou. Brúsny papier/drsnosť 40,resp.60/ ťaháme po celej dĺžke 3-10 krát, v závislosti od toho ako veľmi bola pred tým sklznica hladká,resp.poškodená. Ryhy a škrabance by sa mali postupne každým ťahom strácať. Na sklznici nám potom ostáva iba zvrásnená štruktúra od brúsneho papiera a oder, ktorý je treba zakaždým ťahom pozbierať. V druhom kole prejdeme po sklznici ešte 1 krát papierom/drsnosť 80/ pre zjemnenie a vyčistenie naznačenej štruktúry. Pokiaľ sú poškodené hrany lyží, tie šmirgľujeme papierom/drsnosť120/. Ak sme to vykonali, sklznicu vyutierame do sucha a prejdeme 20-30 krát kovovým kartáčom, ktorým vytiahneme prebytočné vlásky sklznice. Štruktúru takto zvýrazníme. Po tomto úkone sklznicu naolejujeme, olej môžme požiť od fy REX, ale osvedčil sa mi aj olivový z lekárne. Naolejované lyže otočíme sklznicou smerom hore a necháme cca 12hod uskladnené v dobre vykúrenej miestnosti. Olej sa tak dobre penetruje do čerstvo vybrúsenej sklznice a zabezpečí jej základnú vodovzdornú funkciu. Po uplynutí 12 hod prebytočný olej poutierame a lyže naparafínujeme mäkkým voskom. Lyže po takejto úprave, budú citeľne rýchlejšie. Lyže, ktoré neboli pravidelne parafínované, možno teraz povavažovať ako lyže nové, nakoľko zoxidovaná vrstva sklznice/cca0,6mm/ bola touto úpravou navždy odstránená. Samozrejme to platí iba pri hladkých lyžiach a vzťahuje sa to iba na sklznicu, nie na profil lyže.
Sám som takto upravil viacero párov lyží nielen sebe, ale aj priateľom. Zakaždým sa lyže očividne zrýchlili, najvýraznejšie sa to prejavuje na snehoch okolo teplôt -4°C až 0°C. Viac sa zrýchlia lyže pred tým hladké, menej zase so zachovanou štruktúrou, ale poškodenou škrabancami.
Celý postup štrukturovania nezaberie viac ako 2 hod, s následným dokončením na druhý deň. Získaný efekt je veľmi dobrý vzhľadom na to, že sa jedná o jednoduchú lineárnu štruktúru a vzhľadom na minimálne vynaložené prostriedky.

Martin VOJTEK





Diskusia k článku (1 príspevok)

Vďaka Martin za zaujímavý postup. Ja by som len chcel dodať, že sa hodí naozaj na staršie lyže. Ja to určite vyskúšam na mojich tréningových kameňačkách, mám ich už celkom slušne poškrkané.
pridal Karol dňa 3.2. 18:38