REGISTRÁCIA  |  PRIHLÁSENIE
DETAIL ČLÁNKU

Kremnické vrchy - Skalka | 18.3.2018 | Ján Murgaš | Čítané 2756x | 21 príspevkov v diskusii
Úprava bežeckých tratí - negatíva.
ako sme začínali

V osemdesiatych, deväťdesiatych rokoch sme ani nechyrovali o úprave bežeckých tratí. Na lyžiach (z banskobystrickej strany) sme vystúpali, či už na Tablu, do Kordíckeho sedla, na tunel, alebo králickou zvážnicou na hrebeň Kremnických vrchov. Sami sme si prešlapali stopu, vpredu sme sa striedali. Bolo to krásne romantické v panenskej prírode. Strmé úseky do Kordíckeho sedlo sa išlo "véčkom", takže aj nadol sme v pohode zlyžovali strmé úseky. Akonáhle pribudla korčuliarska technika, tak korčuliari začali po týchto trasách vystupovať v topánkach a výstupové trasy sa pravidelne ničili. Bežkári korčuliari začali robiť zle bežkárom klasikom. No čo už, taká je doba.
Ako všetci dobre vieme, v posledných rokoch sa upravujú pravidelne všetky bežecké trasy. Áno, je to krásne, pochvala všetkým, čo sa pre širokú bežkársku verejnosť takto obetujú.
Každé pre má aj svoje proti. Pravidelnou úpravou tratí je sneh neustále stláčaný, čím sa vytvorí tvrdý podklad, ktorý keď odvhlne a následne zamrzne, tak zrazu máte z upravenej trati doslova "betónku". Pokiaľ nenapadne nová vrstva snehu, tak veľakrát ide o zdravie bežkárov. Dnes bola Kordícka zvážnica toho príkladom.



Diskusia k článku (21 príspevkov)

Fuu, velmi "zaujimavy"clanok....s ktorym sa vobec nestotoznujem.
pridal cyklosante dňa 18.3. 20:24  
ja sa zase nestotožňujem s tvojimi príspevkami, že je upravená in line, päťka a bežecké okruhy na Skalke, ktoré vkladáš ako verklík skoro každý deň. Drvivej väčšine bežkárov, ktorí sa dostanú na lyže iba cez víkend, je to vieš na čo ...
pridal Muro09 dňa 18.3. 20:36  
Prepáčte, ale myslím si, že pre bežkárov, ktorí chodíme po práci aj cez týždeň na Skalku, je info ohľadom upravenosti v blízkom okolí Skalky dosť dôležitá. Preto ďakujem "verklíkovi" Romanovi.
pridal Ingrid dňa 19.3. 9:03  
Pán Murgaš, v článku chválite úpravu tratí, zároveň vo svojich príspevkoch ľudí, ktorí sa o úpravu starajú urážate. Ubezpečujem Vás, že informácie o úprave tratí sú dôležité pre mnohých bežkárov a sú za ne vďační.
pridal Karol dňa 19.3. 19:25  
Len tak na okraj, v príspevku Úprava bežeckých tratí - negatíva a ani v diskusii pod článkom som nikoho neurazil. Verklík je hracia skrinka, ktorá dookola hrá tú istú pesničku. Použil som len prirovnanie. Ak si takéto exaktné prirovnanie niekto vysvetlí ako urážku, to je jeho problém.
pridal Muro09 dňa 20.3. 7:15  
Dúfam a predpokladám, že Muro nechcel cyklosanteho uraziť... Keďže na Skalke pravidelne tie okruhy aj v týždni upravujú, cyklosante o tom pravidelne aj informuje, za čo som ju ja veľmi vďačný, lebo hore pravidelne vybehnem aj cez týždeň. Veľmi si ich mravenčiu prácu ktorá stojí nemalé financie vážim a ja by som určite tie informácie neprirovnával k verklíkovaniu. Bežkám zdar!!!
pridal Thomas dňa 20.3. 13:16  
dúfaš a predpokladáš veľmi správne
pridal Muro09 dňa 20.3. 20:28  
Zabudliste pridat "a hlavne bolisme mladi". Nesuhlasim s Vami vobec - neupravenych miest je dost, mozete si tam preslapavat stopu aj dnes. Ked vznikne jedno jedine upravene stredisko v okoli tak sa zacne zas niekto stazovat ze sa to vlastne upravuje. Hlava sa zastavuje...
pridal Lechu dňa 18.3. 21:00  
Takto, treba si pozorne prečítať môj príspevok, kde som pochválil všetkých, čo sa pre širokú bežkársku verejnosť obetujú. Len som chcel poukázať aj na negatíva úpravy tratí. V žiadnej vete som sa nesťažoval, len som vyjadril fakty. A ďalším faktom, ktorý prídávam je ten, že s úpravou tratí sa na ne vyrojili stovky pešiakov, ktorí ničia prácu iných.
pridal Muro09 dňa 18.3. 21:09  
Stačilo by to prefrézovať nakoľko v najbližších dňoch hlásia mínusové teploty.
pridal JMSOZKH dňa 18.3. 20:33  
o.k., prefrézuješ, po pár lyžiaroch v zjazde sa to vyšúcha a si tam kde včera, na betóne. Mám s tým bohaté skúsenosti.
pridal Muro09 dňa 18.3. 20:37  
Na základe článku pana Jána M. navrhujem: Prestante robit stopy na tratiach pre klasikárov!Dôvod:Je pre nich ovela romantickejšie prešlapávat si ju svojpomocne.Alebo , zakážte z dôvodu bezpečnosti klasikárom vstup na upravené trate!Ked budú padat do mekého polmetrového prašanu nikomu sa nič nestane.Howk.
pridal OldWolf dňa 18.3. 21:52  
:-) ... len kto ti to schváli? :-)
pridal Muro09 dňa 18.3. 22:10  
moja žena asi nie, tá je klasikárka.
pridal OldWolf dňa 18.3. 22:21  
Už som sem niekedy písal moje skúsenosti aj s pešiakmi aj s "neupravovanými" traťami v minulosti. Mám už dosť po 60-tke, a teda si niečo pamätám. Aj ked sa trate neupravovali, boli miesta kde to bolo vyjazdené na ľad - zjazdy skoro všetky. Bolo to o to nebezpečnejšie, že tam boli úzke ľadové korytá a po krajoch hromady nahrnutého snehu, ktorý po odmäku zamrzol a bolo to ešte horšie ako betónka. V strede ľad, po krajoch hrubý sneh. Po hrebeni aj hodne viac ako metrové záveje a vyfúkané miesta až na zem. Bola to skutočnosť a tak sme ju aj brali. Tak ako aj vtedy, aj teraz sa dajú vybrať úseky na "Romantiku" . Ved sa nemusí ísť po betonke popod Zlatä studňu,, môže sa ísť cez vrch Zlatá studňa. okolo Velestúra dole na HOSTINEC. Aj cez Tunel sa dá ísť na Králickú stranu. Na Brestovú je to málokedy upravené. na Pršany a Malachov cez Ortúty detto. Takže vybrať sa dá.
pridal Lubomir dňa 19.3. 8:42  
Vážený pán Murgaš, teraz budem reagovať ako bežkár, korčuliar. Nadpis Vášho článku je bombastický, teda má poukázať na negatíva úpravy tratí. Čakal by som všeličo, že budete poukazovať na rušenie lesnej zveri, ničenie prírody, znečisťovanie ovzdušia pri úprave alebo niečo iné. Poukazovať na to, že úpravou tratí sa trate stávajú nebezpečnejšie pri určitých poveternostných podmienkach, tak to ma dostalo. Ako už píše užívateľ Lubomir, s ktorým súhlasím, trate ak by neboli upravované tak práve pri takýchto podmienkach, ktoré uvádzate sú oveľa nebezpečnejšie. Pri upravených tratiach vie aj klasik vyskočiť pri nebezpečnom zjazde z ľadovej stopy a na rovnej ploche upravenej trate pluhovaním znížiť rýchlosť. Ako by klasik znížil rýchlosť v zjazde ak by vedľa stopy nebola upravená trať pre korčuliarov? Môžete povedať, že vtedy by klasik lyže vyzul a šliapal by dolu pešo. Dnes mu v tom upravená trať bráni? Z Vášho článku cítiť nostalgiu za neupravenými traťami ale tých si predsa viete nájsť aj v Kremnických vrchoch stále viac ako tých upravených. Buďme k sebe tolerantní a skúsme rešpektovať aj bežkárov, ktorí preferujú odlišný štýl ako sa páči mne. Aj keď som korčuliar vždy som vďačný ak po kraji trate je natiahnutá aj stopa pre klasiku, pretože v zjazdoch je to aj pre nás korčuliarov pohodlnejšie skočiť si do nej a užiť si bezpečný zjazd v úsekoch, kde trať klesá. V článku staviate bežkárov korčuliarov proti klasikom ako by obe skupiny nemohli slobodne využívať upravené trate, každá podľa svojich preferencií. Prepáčte ale Vaše NEGATÍVA upravených tratí neberiem, pretože nemajú žiadnu logiku. Prajem Vám ešte veľa kilometrov prešlapaných v hlbokom snehu a krásnej zimnej prírode. Ja skutočne a s veľkou úctou ku všetkým, ktorí zabezpečujú úpravu tratí pre zvýšenie bezpečnosti bežkárov, ďakujem za vynakladané úsilie a obetavosť. Ďakujem za všetkých bez rozdielu aký štýl bežkovania preferujú.
pridal Karol dňa 19.3. 9:55  
Vážený pán Karol, nedávno sme si tu písali. Môj príspevok je tak objemovo 1/3 z Vašej odpovede. Napísal som jednu negatívnu skúsenosť z upravených tratí. Predtým som však pochválil všetkých obetavých ľudí, ktorí sa o úpravu tratí starajú. To, že napíšem fakt, ktorý je pravdivý, tak sa tu zdvihne vlna vášní. V mojom príspevku sú spomenuté len fakty, ako to bolo a ako je to teraz. Niektorí prispievatelia považujú môj súhrn faktov za bezprecedentnú kritiku. Ale to je ich vec. Príspevok by mali čítať ako celok. Mne to tu už pripadá, ako názor jednej strany, a nikdy inak.
pridal Muro09 dňa 19.3. 12:37  
A v nadväznosti na môj koment pánovi Jánovi Murgašovi, prosím aj naďalej "verklikára" Romana o cennú info, či bude dačo cez týždeň upravené v blízkosti Skalky, nakoľko by som si rada popoludní išla zabehať na upravenej trati a merať hore dole skoro 100km je dosť drahé. díky moc :-)...nech nám sniežik vydrží čo najdlhšie :-)))....p.s. jazdím aj klasiku aj skate :-)
pridal Ingrid dňa 19.3. 10:33  
cyklosanteho som neoznačil, že je verklikár, to ste urobili Vy. Ja som použil len prirovnanie: " ktoré vkladáš ako verklík skoro každý deň ", nabudúce si láskavo nepleťte dojmy s pojmami.
pridal Muro09 dňa 21.3. 12:28  
Pozdravujem všetkých milovníkov bežeckého lyžovania. Bežkujem už 40 rokov a stopy boli z Banskej Bystrice cez Suchý vrch, Mútne, Králiky až na Skalku pravidelne upravované ratrakom ( pokiaľ boli vhodné snehové podnienky ). Na Fončorde pri trafačke sme obuli lyže a po upravených tratiach sme vyšli až na Skalku. Nebolo to samozrejme v takej kvalite a pravidelnosti ako dnes. Tento rok je úprava tratí vynikajúca a vidieť to aj na stúpajúcom množstve, a čo ma mimoriadne teší aj detských a mladých bežkárov v Kremnickom pohorí. Poďakovanie všetkým a čo najviac informácií je jednoducho výborná vec o tom je zbytočné diskutovať - kto nechce informácie čítať nemusí si príspevok otvoriť a je to vybavené. Cyklosante len pokračuj v info a tak isto vďaka za info o úprave tratí na BB strane na stránke www.zaares.sk. Bežkám a všetkým bežkárom zdar :):(
pridal ivanbb dňa 20.3. 18:41  
Pozdravujem, chcel by som poďakovať cyklosantemu za pravidelné informovanie a jemu aj všetkým ostatným za úpravu tratí. Tiež za ručné nahadzovanie snehu na trať lopatou, vďaka čomu sme mali kontituálnu sezónu od začiatku novembra. Myslím, že ak by trate neboli upravované a sneh utlačený v prípade oteplenia by na niektorých miestach zmizol. Množstvo zrážok neovplyvníme. Ako bežkár ktorý strieda klasiku so skejtom sám sebe zle nerobím a nevadia mi klasici ani skejteri. Bežecké lyžovanie, šport a príroda nás spája a nie rozdeľuje.
pridal PaloSA dňa 22.3. 10:24