|
|
DETAIL ČLÁNKU
|
Informácie | 16.1.2022 | Karol Kováč | Čítané 2793x | 4 príspevky v diskusii |
Pravidlá pre pohyb na bežkách |
Ako sa bezpečne správať na bežkárskych trasách
|
O tom ako sa správať na bežkách sme sa už mohli dočítať na tomto serveri vo viacerých článkoch. Napriek tomu a aj vzhľadom na stále rastúci záujem o bežkovanie si to opäť pripomenieme.
Začnem najskôr problematikou ako sa dopraviť do stredísk bežeckého lyžovania.
Ak sa rozhodneme ísť vlastným autom alebo sa tam ani inak nedá dostať, mali by sme si pred cestou zistiť ako je to so zjazdnosťou cesty, kam sa chystáme.
Áno, je to dosť ťažké, pretože neexistuje online služba, kde by sme takúto informáciu mohli zistiť. Vodítkom by nám mohlo byť sledovanie počasia a aktuálnych výstrah oficiálnej predpovednej služby SHMU alebo dopravných informácií v rádiách. Ak je počasie pomerne ustálené vieme si nájsť informácie aj na tomto serveri, kde v niektorých snehových správach prispievatelia uvádzajú aj podmienky na príjazdovej ceste do strediska.
Počasie sa však môže nečakane zmeniť a tak sa podmienky na cestách môžu výrazne zhoršiť. V každom prípade je potrebné mať v aute zimnú výbavu, reťaze, lopatu, či aj trochu piesku. Treba si uvedomiť, že jediné auto, ktoré sa dostane do problémov a zostane stáť na ceste dokáže zablokovať dopravu na dlhé minúty, vytvárajú za zápchy a rastie nervozita vodičov často aj so stúpajúcou agresivitou. aj keď sa nám môže zdať, že reťaze dolu nepotrebujeme, musíme si uvedomiť, že s rastúcou nadmorskou výškou sneh a ľad pribúda a problémy môžu nastať aj pri pohybe na parkovisku. Myslime na to a buďme zodpovední a ohľaduplní aj voči menej skúseným vodičom, ktorí by ale nemali preceňovať svoje schopnosti a naozaj zvážiť, či zvládnu komplikovanú situáciu.
A teraz už k zásadným pravidlám pohybu na bežkách.
Pod pojmom bežkár myslím všetkých bežkárov bez rozdielu pohlavia a veku, tak prepáčte, že nebudem pri veľmi často používanom výraze vždy uvádzať v texte ďalej obe pohlavia
1. Najzákladnejším pravidlom je to, aby sme sa správali k ostatným bežkárom ohľaduplne a v každej situácii sme mysleli na to, že sú tu aj iní.
- Ak sme v skupinke pohybujeme sa za sebou, myslime na to, že ak je aj trať dostatočne široká a my ideme napr. klasickým štýlom, tak korčuľujúci bežkár potrebuje pre pohyb cca 2 metre na šírku trate
- Ak sú na trase upravené stopy pre oba štýly, tak korčuľujúci bežkári by nemali zasahovať do stopy pre klasiku a lyžiari klasici by mali podľa možností využívať vytvorenú stopu. Ak už potrebujú zo stopy vystúpiť, tak sa pohybovať po okraji trate pre korčuliarov aby nechali dostatok priestoru pre korčuľovanie.
- Ak sme v skupinke a chceme si oddýchnuť, tak nezostaneme stáť v zákrute, na konci zjazdu z kopca a zastavíme tak aby sme nechali dosť priestoru pre ostatných bežkárov
- Ak spadneme, tak zostaňme na mieste až kým sa nám nepodarí vstať. Bežkári za nami nemôžu vedieť kam sa chceme pohnúť a tak nás obídu podľa svojich schopností. Ak sme však spadli v neprehľadnej zákrute a nikto nás nemôže vidieť, tak sa pokúsme posunúť na okraj trate.
- Ak pred nami alebo oproti nám niekto spadne, okrem toho, že sa mu snažíme vyhnúť, tak sa ho opýtajme, či je všetko v poriadku a nepotrebuje pomôcť. Aj keď sú úrazy na bežkách oveľa zriedkavejšie, môžu nastať a môže sa stať, že v odľahlejších miestach nie je mobilný signál, či bežkár nemá pri sebe telefón a často ste tak možno jeden z mála, ktorý mu vie pomôcť. Myslime na to.
2. Po trati sa pohybujeme po pravej strane ak to nie je značením určené inak a platí pravidlo uvedené v prvom bode o nechaní priestoru pre rýchlejších bežkárov
3. Ak jazdíme po trase, kde je obojsmerná premávka ale vytvorená je iba jedna stopa pre klasiku, tak prednosť v stope má bežkár prichádzajúci z hora bez ohľadu na to na ktorej strane je stopa vytvorená.
- Neplatí v tomto prípade, že bežkár idúci z kopca v stope, ktorá je z jeho pohľadu vľavo a my ideme správne po pravej strane nám musí stopu uvoľniť. Je to z jednoduchého dôvodu, že vystúpenie zo stopy v zjazde vo väčšej rýchlosti je oveľa komplikovanejšie ako pri stúpaní, najmä ak ide o menej skúsenejšieho bežkára
- To isté platí aj pre korčuliarov, kde musí byť obozretnejší ten, ktorý ide do kopca a uvoľniť trasu bežkárovi, ktorí ide v zjazde
4. Pri obiehaní pomalšieho bežkára, najmä ak je to v zákrute, či inej zložitejšej situácii je dobré upovedomiť ho z ktorej strany ho chcem obehnúť aby sme predišli možnej kolízii.
5. Bežkár, ktorý sa chystá zmeniť smer odbočením v mieste, kde sa trať rozbočuje alebo z iného dôvodu by sa mal presvedčiť o situácii za sebou, či tým neohrozí iného.
6. Ak prídeme k úseku trate na ktorú si netrúfame, tak radšej vyzujme bežky a opatrne pri okraji trate prejdime úsek pešo, tak aby sme trať nepoškodili.
Aj keď to nepatrí k zásadám pohybu na bežkách, tak na upravované bežkárske trate nepatria turisti bez lyží, sánkari, psy, či detské kočíky. Takúto paletu aktivít je často vídať najmä počas víkendov či sviatkov, keď je na tratiach aj najviac bežkárov.
Často je počuť argumenty, že kam majú ľudia bez bežiek ísť, keď niektoré časti upravovaných tratí vedú po turistických trasách.
Ťažko si však viem predstaviť turistov, ktorí sa brodia po pás v snehu po neupravenej turistickej trase alebo mamičku, či otecka tlačiacich kočík v závejoch. Bežkárske trasy sú často vedené po zvážniciach, kde lesníci ťažia drevo. Ale tí po dohode a rešpektujúc potreby bežkárov nebrázdia po zvážniciach svojimi mechanizmami počas zimnej sezóny.
Áno, zima na horách je nádherná. Ak si ju chceme užívať naplno zaobstarajme si bežky, či skialpové lyže. Ak to nechceme, tak aspoň nekazme radosť iným a úsilie, ktoré je vynakladané na úpravu tratí, nájdime si iné trasy, ktorých je nespočetne viac ako upravovaných tratí pre bežkárov.
Počas posledného oteplenia boli komplet zdevastované od peších turistov trasy zo Skalky po Tunel a aj zo Skalky smer Hostinec.Po následnom ochladení zostali trate tam kde prešli turisti takmer nezjazdné, hrboľaté a tam kde to turisti neprešli, tam po napadnutí do 5 cm snehu sú trate veľmi dobre zjazdné.
Áno, niekedy turisti trasu, ak je tvrdá nepoškodia a okrem toho, že prekážajú bežkárom tak nespôsobujú iné problémy. No oveľa častejšie upravenú trasu poškodzujú ako som napísal vyššie.
Takže viac tolerancie verejnosti k práci a úsiliu ľudí, ktorí trasy pripravujú by bolo namieste.
Pokúsme sa všetci správať sa na upravovaných bežkárskych tratiach ohľaduplne a podľa pravidiel aby sme si mohli užiť niekoľko týždňov priaznivých podmienok, ktoré sú nevyhnutné pre bežecké lyžovanie.
|
|
Diskusia k článku (4 príspevky)
Vyborne zhrnutie. Len skoda, ze taketo veci sa neriesia aj v TV, ktora ma predsa len ovela vacsi dosah. Kludne by mohli raz za cas dat ako sucast TV novin nejaku reportaz z niektoreho strediska, kde by sa to dalo pekne zhrnut a vysvetlit.
A tiez je skoda, ze co sa tyka pesiakov, nie su viac iniciativni vyberaci prispevkov na Skalke. Keby aspon upozornovali a snazili sa to tym ludom vysvetlit. Aky ma potom pocit bezkar, ktory prispieva na upravu a hned v dany den stretne 5-10 pesiakov, ktori trate kazia.... :(
Pritom aj na Skalke je kde chodit na peso, napr. smerom na Krahule, alebo inde. A nie je treba nicit trate. Ale to uz pesiakom nevysvetlite, su cim dalej tym agresivnejsi.
|
pridal bezkarBB dňa 16.1. 19:00 |
Ahoj Karol. Vďaka za osvieženie pamäte ku pravidlám. Trošku ma pobavila veta: "Ak spadneme, tak zostaňme na mieste až kým sa nám nepodarí vstať" :) ale samozrejme rozumiem čo si mal na mysli aj si to tam pekne rozpísal.
Pár postrehov z praxe: k bodu č.3 - prednosť v stope má bežkár prichádzajúci z hora bez ohľadu na to na ktorej strane je stopa vytvorená = síce pekné ale pri rýchljšom pohybe v teréne (korčulovaní, kedy sa pri zjazde občas zveziem v stope) sa mi v 90% prípadov stáva, že bežkár v rovnakej stope v protismere, ktorý ide zdola jednoducho nereaguje (je zarozprávaný, fúka soplík, alebo jednoducho len nevidí príliš dobre do ďiaľky, prípadne je z 'menej dynamického' pohybu zrejmé že sa jedná staršieho či začínajúceho spolubežkára) a teda v 90% prípadov ja automaticky 'vyskakujem' zo stopy, pretože keby som mal čakať na akciu protistrany, tak sa zrazíme. Nikomu to nezazlievam. Jednoducho je to tak a je to o spomínanom rešpekte. Naviac keď ja s daným manévrom nemám problém, vôbec to neriešim.
"To isté platí aj pre korčuliarov, kde musí byť obozretnejší ten, ktorý ide do kopca a uvoľniť trasu bežkárovi, ktorí ide v zjazde" = áno, toto naštastie vo väčšine prípadov platí. Možno by som len doplnil, že pokiaľ je miesto a trať dobre upravená, ja sa pri zjazde snažím ísť čo najviac na kraj, aby protiidúci korčuliar v stúpaní nemusel kvôli mne obmedziť či nebodaj zastaviť svoj pohyb. Lebo všetci korčulújúci vieme ako dôležité a príjemné je 'držať momentum a rytmus'.
PS: Gratulujem k úspešnému vystúpeniu v šou, Milujem Slovensko, zo 14.1.2022 aj k 4373 správam z terénu od začiaktu fungovaniu tvojho portálu :)
|
pridal rudobb dňa 18.1. 22:34 |
Ahoj, vďaka za reakciu. Pravidlá sú pre všetkých, často aj menej skúsených bežkárov. K tomu spadnutému bežkárovi. Stalo sa mi, že som sa takého jedného pokúšal obísť v situácii, keď som bol v zjazde. Nebolo veľa miesta, pretože ho už obchádzal iný bežkár. On v snahe uvolniť trať sa pohol presne smerom, ktorým som ho chcel obísť, tak som mal problém sa mu na poslednú chvíľu vyhnúť. Treba si uvedomiť, že pri veľkej frekvencii bežkárov s rôznym stupňom ovládania lyží ku kolíziám dochádza. Podobne je to aj o uvoľňovaní stopy pre bežkára idúceho z kopca. Nie každý dokáže zo stopy vyskočiť. Občas sa stane, že niekto precení svoje schopnosti. Takže tak. Viem, že nikdy nebude stav ideálny a že všetci budú pravidlá dodržiavať ale aspoň si mnohí uvedomia, že nie sú na trati sami a je potrebné brať ohľad na iných. Platí to pre skúsených, menej skúsených a aj začiatočníkov. Prajem pekný deň a hlavne nech nám už poriadne nasneží.
|
pridal Karol dňa 19.1. 7:38 |
Ahojte, vynikajúce pravidlá od Karola, bežkujem len krátko cca 3 roky - tzv. bežkár, turista, ktorý stíha obdivovať krásnu prírodu, súhlasím aj stým čo píše rudobb, ja som v začiatkoch mal strach, keď pri zjazde s pluhovaním sa oproti mne niekto objavil, mal veľké obavy aby som do niekoho nenarazil a šťastlivo prešiel, prípadne ubrzdil. Teraz pri zjazde v stope tiež vyskakujem zo stopy, keď vidím, že oproti ide začiatočník, síce niekedy to neni suverénne.
U Karola ma zaujal hlavne úvod - doprava na strediská, uvedomil som si, že musím kúpiť reťaze a mať ich v kufri. Spomenul som si , na situáciu, ako pred rokom som nevyšiel na Šachtičky. Cesta bola zľadovatelá a posypaná, napriek tomu cca v 1/3 kopca začali kolesá prehrabávať, bolo to doobeda v pracovný deň a našťastie bola aj slabá premávka, mohol som kúsok cúvať a následne sa otočiť a ísť na Kordíky. Tu sa mi podarilo dostať na parkovisko aj s miernym preklzovaním a zaparkovať na začiatku parkoviska.
Postrehy o turistoch - pešiakoch mám také isté, ale to by museli uvažovať tak ako Karol píše v závere - naplánovať si inú trasu na vychádzky, však poznajú ktoré turistické trasy sa v zime upravujú pre bežkárov, ale to by museli rozmýšlať. Škoda, že oni nechodia na tieto stránky, prípadne tak ako bezkarBB píše dostať tieto pravidlá nejako do médií, možno aj do rozhlasu, kde býva v sobotu doobeda relácia o turistike, prípadne do regionálnych TV vysielaní.
Prajem skoré sneženie a skvele upravené trasy
|
pridal tibor35 dňa 19.1. 23:54 |
|
|
|
| | | |