REGISTRÁCIA  |  PRIHLÁSENIE
DETAIL ČLÁNKU

Kremnické vrchy - Skalka | 6.1.2013 | Karol Kováč | Čítané 4826x | 6 príspevkov v diskusii
Skalka pri Kremnici – aktuálna situácia
Aktualizované informácie – sobota 12.1.2013, víkend na upravených tratiach

Zimná sezóna je v plnom prúde a po roku sme s priateľmi opäť na týždennom pobyte na Skalke. Zima na hory zatiaľ prišla dosť nesmelo a snehové podmienky nie sú ideálne. Správ zo Skalky je pomerne málo, na stránkach Bielej stopy a Skalka arény sa toho o snehových podmienkach dočítame len dosť strohé informácie. Podľa hviezdičiek pri tratiach Bielej stopy sú dobré až vynikajúce podmienky. A tak sme boli všetci zvedaví ako to hore vyzerá a či budeme mať dostatok snehu na tréning.
Pokúsim sa v tomto článku priniesť detailné správy o aktuálnej situácii z jednotlivých úsekov a tak budem článok aktualizovať podľa aktuálne zistených podmienok.
Dorazili sme do cieľa nášho pobytu v sobotu odpoludnia. Cestou sme sa ešte zastavili v Kremnici v azda najlepšom obchode pre bežkárov na Slovensku Cyklo Santé. Na pulte nás hneď zaujala kasička s nápisom Príspevky na úpravu bežkárskych tratí. Spýtal som sa majiteľa obchodu Romana Béreša, akým spôsobom budú príspevky použité. Vysvetlil mi, že prostriedky takto vyzbierané budú použité na úpravu tratí mimo zmluvne dohodnuté termíny, ktoré sú určené na piatky. Už v minulosti sa totiž stalo, že ak nasnežilo napr. v stredu alebo v sobotu, trate nemal kto upraviť a bežkári boli potom nespokojní. Roman prisľúbil, že o použití vyzbieraných príspevkov bude informovať aj na našom serveri. Keďže nemáme dôvod Romanovi neveriť prispeli sme aj my, veď ideme hore a určite uvítame ak po výdatnejšom snežení budú trate upravené aj v priebehu týždňa. Kúpili sme si flexory na viazane, prehodili pár slov a keďže na viac nebol čas, pretože sa bolo treba venovať zákazníkom, rozlúčili sme sa a vyrazili hore.
Pred cieľom cesty sme ešte pomáhali maďarským lyžiarom vyhrabať sa zo záveja pred horskou službou a konečne sme boli na mieste.
Privítalo nás veterné počasie s teplotou okolo nuly. Výška snehu na Frajungoch bola okolo 40 cm. Večer sa ochladilo na -5 stupňov, vietor bol stále silný a bolo jasno.

Dnes ráno v nedeľu 6.1. ešte viac prituhlo, teplota -8, vietor bol už len slabý a bolo polojasno. Na dnes sme si naplánovali južný okruh bielej stopy. Podľa oficiálnych informácií by sa trasa mala dať prejsť .
Vyrážame o jedenástej. Začiatok trasy je veľmi dobrý, snehu dostatok no trať tvrdá, bolo vidieť niekoľko centimetrovú vrstvu nového snehu po okrajoch. Trasa nebola po piatkovom nočnom snežení upravená ale ani to nebolo potrebné. Ratrak by možno vyrovnal niektoré nerovnosti ale vzhľadom na náklady by to bolo skutočne nerentabilné. V nižších partiách okruhu už bola trať čistý ľad, snehu pomerne málo a po včerajšom vetre veľa napadaných šišiek a konárikov. Trať sa však stále dala prejsť. Na tréning to nie je ale na turistické bežkovanie sa dá. Od stúpania na Hostinec je to už dobré. Od Hostinca bola už trasa veľmi dobrá a od Troch krížov na FT ideálna. Na CT to dnes nebolo najvhodnejšie. Trať tvrdá, žiadna stopa, meniaci sa sneh. Okolo poludnia sa konečne rozsnežilo. Vzhľadom na nedostatok snehu nám vôbec nevadilo, že padajúci sneh trochu prekážal. O piatej odpoludnia na Skalke stále sneží, tak veríme, že snehu napadne čo najviac.
Na záver zhrniem ešte dnešné podmienky. Kvalitu trate som už popísal. Výška snehu bola od 10 cm v najnižších polohách trasy až po 45 cm, ktoré som nameral na Troch krížoch. Vrstva nového snehu do tretej hodiny odhadujem na 2 až 3 cm. Vietor bol počas dňa len slabý, miestami bezvetrie ale na niektorých miestach na hrebeni čerstvý vietor. Spočiatku bolo polooblačno, neskôr sa zamračilo a začalo snežiť, časom dosť intenzívne.
Prejdenú trasu Biela stopa juh v dĺžke 20,3 km si môžete prezrieť tu:
Trasa je meraná od vlekov po cieľ na štadióne.

Zajtra budem informovať o tom ako to vyzeralo v prvý deň týždňa.

Pondelok 7.1. - Severný okruh BS
Tak, dnes sme absolvovali severný okruh Bielej stopy. Po včerajšom snežení po ktorom pribudlo cca 5 cm prašanu bola trať trochu tupá. Sneh však zjemnil ľadové úseky v spodnej časti trate a čiastočne prikryl drobné vetvičky a napadané nečistoty. Miestami v exponovaných úsekoch bolo snehu naviateho viac a tak FT technikou to išlo ťažšie. Bolo takmer jasno, mrazivo. Teplota určite nevystúpila viac na ako -7 stupňov. Nenechajte sa pomýliť teplomerom pri kamere na štadióne, kde to ukazovalo až viac ako plus 8 !!! Výšku snehu odhadujem od 15 do 40 cm. Podotýkam, že píšem o vrstve neutlačenom snehu. V diskusii pod článkom polemizujeme o výške snehu. Máte na to svoj názor? Napíšte ako to vidíte. Je pravda, že snehu je málo a najmä v nižších polohách je to skutočne len niečo nad 10 cm. V minulom roku tu bola už snehová vrstva hrubá jeden meter. No a je veľmi dobré, že aj pri pomerne malej vrstve snehu prešiel trasu ratrak, ktorý sneh utlačil. Je tak vytvorený veľmi dobrý základ pre ďalšiu kvalitnú úpravu. Jazdiť však strojom opakovane po okruhoch ak nepripadne aspoň 10 cm je úplne zbytočné.

Mapku dnešnej trasy Biela stopa sever v dĺžke 22,2 km si môžete pozrieť tu:

Utorok 8.1. - Skalka-Krahule
Dnes sme si urobili voľnejší deň a naplánovali sme si trasu do Krahúl. Ráno bolo takmer jasno, teplota -8 stupňov, bezvetrie. V priebehu dňa sa zamračilo a od druhej odpoludnia celkom slušne sneží. Trasa na Krahule v dĺžke necelých 4 km je vo veľmi dobrom stave. Ujazdená ( skútrami ), tvrdý podklad s vrstvou čerstvého snehu. Aj keď trať nebola už dlhšie upravená je vo veľmi dobrom stave a vhodná tak pre CT ako aj FT techniku. Treba dať pozor len v jednom mieste, na zjazde pred krahulskými lúkami vyčnievajú veľmi nenápadne zo snehu tri balvany. Všetci, ktorí túto oblasť poznáte určite viete o ktorý úsek ide. Výška snehu je od cca 25 do 40 cm snehu. Na štvrtom obrázku je meracia tyč na Frajungoch, ktorá ukazuje výšku snehu 50 cm!
Pridávam link na trasu, ktorú som absolvoval pešo - zaznamenané Polarom RCX5. Podľa oficiálnych informácií mali byť podmienky na bežky len obmedzené a keďže som FT-čkar, nechcel som riskovať, že budem niesť lyže v rukách...
V tomto čase, večer ešte stále sneží a veríme, že pribudne znova aspoň 5 cm nového prašanu.

Streda 9. 1. 2013 - Králiky, Tajov
Dnes ráno už nesnežilo. Pribudlo podľa predpovedí cca 5 cm prachového snehu. Dosť výrazne sa oteplilo. Teplomer ukazoval -2 stupne. Cez deň sa však teplota nedostala nad nulu a večer sa už zasa ochladzuje. Je -4 st. Dnešnú trasu sme si zvolili zo Skalky na Králiky a chatu nad Tajovom. Trať nebola upravená, v priemere bolo na nej 5 až 8 cm nového snehu. Na hrebeni na niektorých miestach boli snehové jazyky, ktoré už dosť prekážali pri korčuľovaní. Klasikou sa však išlo veľmi dobre. Len škoda, že klasici si stopu prešlapali stredom trate a tak sme ju my korčuliari dosť ničili. Ideálne je stopu pre klasiku viesť na okraji trasy. Zvážnica upravená nebola, išlo sa však dobre, čerstvý prašan pod lyžami uhýbal. Horšie to bolo pri návrate späť, kde už nahrnutý sneh prekážal. Na Králikoch sme si urobili krátku prestávku v kolibe pod vlekmi. Chata nad Králikami bola zatvorená.
Ako som predpokladal, najlepší úsek našej dnešnej trasy bol od mostíkov po chatu nad Tajovom. Trať aj keď nebola strojovo upravená, množstvo bežkárov ju ujazdilo, bola perfektná, tvrdá ale nie ľadová. Tam sme sa teda dostatočne vyšantili.
Na Skalke pokiaľ mám informácie nebola upravená žiadna trasa okrem inlajnky. Tam boli ideálne podmienky na CT a aj FT bežkovanie.
Zajtra sa očakáva celodenné sneženie a tak to na voľnú techniku bude ťažké. Nebolo by zlé ak by bola upravená aspoň časť trás napr. na Hostinec a Cabanku už v priebehu štvrtka.
Nechajme sa prekvapiť. Ako to zajtra bude vyzerať, o tom vás budem znova informovať.
Aj dnešnú trať, konkrétne jej časť od králickej zjazdovky cez chatu nad Tajovom a späť po zvážnici na Skalku si môžete pozrieť tu:

Štvrtok 10.1.2013 - Okruh FIS na štadióne
Na dnes meteorológovia predpovedali celodenné slabé sneženie a malo pripadnúť cca 10 cm nového snehu. Nevyšlo to celkom, keďže do večerných hodín pripadlo cca len 3 cm a to hlavne nad ránom. Cez deň už snežilo len veľmi slabo a bola hmla. Teplota sa pohybovala od -6 do -4 stupne a fúkal mierny vietor. Keďže po trojnásobnom snežení pribudlo viac ako 10 cm snehu už bola potrebná úprava tratí, boli sme nútení zostať na 5 km okruhu, ktorý ako jediný bol upravený. Mám na mysli nás korčuliarov. Na klasiku sa samozrejme dalo všetkými smermi. Takže my korčuliari sme sa vytrápili na skutočne ťažkom okruhu,ktorý sme si dali niekoľko krát. Niektorí klasici si prešli trasu severného okruhu BS - stredná. Vplyvom vetra sa vytvárali snehové jazyky aj na okruhu FIS v jeho hrebeňovej časti.
Celkovú výšku snehu v horných partiách Skalky odhadujem na pol metra. Meracia tyč na Frajungoch ukazuje 58 cm. Snehová situácia sa pred Bielou stopou stále zlepšuje a keďže je vo výhľade ďalšie sneženie, problém so snehom by nemal byť. 40. ročník tohto podujatia je už predo dvermi, štartuje o 15 dní. Informácie o príprave podujatia však zatiaľ hľadáme márne, hoci ide o jubilejný ročník. Zatiaľ je na pretek podľa stránky organizátora prihlásených 645 účastníkov.

Piatok 11.1.
Pretože mnohí z vás sa chystajú cez víkend na Skalku tak aspoň krátka informácia o situácii. V Kremnických vrchoch husto sneží. Do rána pripadlo asi 7 cm snehu a ďalší pribúda. Dnes to vyzerá na najväčšiu snehovú nádielku za posledný týždeň. Ďalšie informácie večer.
Ďalší deň je za nami. Dnes to bolo iba pre klasikov. Skalka je zasypaná snehom. Žiadna trasa nie je upravená. Pribudlo zhruba 15 až 20 cm nového snehu. Celkom je v najvyšších polohách Kremnických vrchov 50 až 70 cm snehu. Celý deň snežilo, časom intenzívne a v tomto čase okolo 17-tej ešte stále slabo sneží. Teplota sa pohybovala od -8 po -4 stupne, vietor slabý, časom zafúkalo silnejšie. Veríme, že dnes večer budú upravené turistické okruhy a zajtra budeme môcť potrénovať na tratiach BS. Cez víkend sú na Skalke preteky SP, takže nechceme prekážať. Dnes sme stretávali pomerne dosť turistov. Klasici to mali celkom v pohode ale na FT to bolo trápenie. Ak budú trate upravené pozývam všetkých bežkárov na super podmienky do Kremnických vrchov.

Sobota 12.1.
Dnes sme vybehli na upravené trate po celotýždňovom občasnom snežení, keď pripadlo v Kremnických vrchoch cca 30 cm prachového snehu. Okruhy BS boli upravené 6 metrovým ratrakom. Keďže počas úpravy stále snežilo, nakoniec trate neboli v ideálnom stave. Nachádzal sa na nich prachový sneh na niektorých miestach až viac ako 10 cm. Cez deň časom ešte slabo snežilo, no prírastok snehu už nebol významný. Maximálna výška snehu je dnes na Skalke do 70 cm. Vylepšili sa podmienky aj v nižších polohách. Stále je však problémový úsek na južnom okruhu pod Zolovou chatou, kde trčia kamene, na ktoré upozorňuje vo svojom príspevku pod článkom aj užívateľ Euroloppet.
Dnes končím s aktuálnymi správami, keďže behanie na lyžiach ma žiaľ neuživí.
Budem spolu s vami sledovať situáciu v stredisku, kde sa o dva týždne koná najväčší diaľkový pretek v behu na lyžiach na Slovensku - Biela stopa. Snehové podmienky a predpoveď počasia naznačujú, že jubilejný 40. ročník by sa mohol vydariť.

Diskusia k článku (6 príspevkov)

V piatok počas dňa ratrak upravil Severný aj Južný okruh do rána pripadlo však cca 5 cm snehu. Ratrak len ťahal za sebou frezu, nic nerobil s radlicou, nakoľko je fakt malo snehu. Na snehovej mierke na Frajungoch je stale len 20 cm a tých spomínaných 45 cm na Troch krížoch je nafúkaných. Reálna snehová pokrývka je 15 cm snehu, čo je veľmi málo na akúkoľvek úpravu. Za Zolovou chatou smerom na Slobodné, cca 100 m úsek, si dávajte pozor na kamene, makadam, ktoré tam boli navezené, z dôvodu rozblateného terén, no nepodarilo sa ich dostatočne rozhrnúť.
pridal Euroloppet dňa 7.1. 16:14
O výške snehu môžeme polemizovať, no ja som presvedčený, že v najvyšších polohách na hrebeni je minimálne 35 cm. Konkrétne v oblasi Frajungov som meral na viacerých miestach (tyč je na otvorenom priestore a tiež tam môže byť sneh vyfúkaný) a v priemere mi vyšla výška snehu 35 cm. Sám viete, že pri 15 cm výške snehu ak by po nej prešiel ratrak, tak zostane utlačených možno 5 cm a to by sme si na Skalke doteraz vôbec nezabežkovali. Má niekto iný názor na aktuálnu výšku snehu? Napíšte svoj názor.
pridal Karol dňa 7.1. 16:56
Prosim Ta 2x si pridal Severný okruh z Tvojho Polaru..
pridal Euroloppet dňa 8.1. 8:19
Ďakujem za upozornenie, teraz je to už v poriadku.
pridal Karol dňa 8.1. 8:42
Karol dík za super infošky. Každý deň som sa tešila čo nové napíšeš. Doteraz som bola iba návštevníčkou tejto stránky,ale dnes som sa musela registrovať, aby som sa Ti aspoň takto poďakovala za spravodajstvo zo Skalky. Tvoje infošky nielen informujú, ale aj pobavia. A tak to má byť. Keďže som aj ja dlhoročnou návštevníčkou Skalky budem sa aj ja snažiť posunúť nejakú info o bežkárskych tratiach. Tiež posielam sms správy na projekt DMS Skalka, aby sa nám všetkým čo najlepšie zalyžovalo. Ešte raz dík, želám všetko dobré a snáď sa vidíme na Skalke :-)))
pridal Ingrid dňa 13.1. 8:27
Ďakujem za uznanie Ingrid. Sám pociťujem nedostatok informácií o situácii na bežkárskych tratiach. A zo Skalky obvzlášť. V minulosti informoval na našich stránkach priamo upravovateľ Skalka Aréna. Úprava tratí na Skalke stále nemá definitívne riešenie, je tam ešte veľa otázok medzi zainteresovanými. Tak som aspoň takto chcel objasniť situáciu na tratiach. Server Bežkár.sk je tu práve na to, aby sa jeho užívatelia informovali navzájom. Aj Tebe všetko dobré.