REGISTRÁCIA  |  PRIHLÁSENIE

| 16.4.2017 | Karol Kováč | Čítané 2013x | 0 príspevkov v diskusii
Lapponia hiihto- 40. ročník festivalu v diaľkových behoch na lyžiach
Fínsko-Olos, 10. až 13. 4. 2017

Rozhodnutie zúčastniť sa diaľkových pretekov na lyžiach vo Fínskom Laponsku padlo ešte pred začiatkom práve končiacej bežkárskej sezóny. S týmto nápadom prišiel kamarát Roman Rosipal a priznám sa, že som dlho neváhal a rozhodol som sa zúčastniť sa na tomto podujatí, ktoré bolo ešte pred pár rokmi zaradené aj do seriálu EUROLOPPET.

Preteky sa každoročne od roku 1978 organizujú v apríli, keď už aj na severe Fínska je zima miernejšia a vhodnejšia pre masové behy na lyžiach. Uskutočňujú sa v lyžiarskom stredisku Olos pri Muoniu v západnej časti Laponska za polárnym kruhom ako týždenný festival v behu na lyžiach. Organizátori ponúkajú možnosť štartovať na tratiach s rôznymi dĺžkami. Každý si tak môže vybrať trate s plnou, polovičnou, či štvrtinovou vzdialenosťou. Plná dĺžka tratí je 60, 50 a 80 km. Preteky sa organizujú každý druhý deň v poradí ako som uviedol. V tomto ročníku však pre kolíziu termínu s majstrovstvami Fínska v behu na lyžiach sa bežali prvé dva preteky na 60 a 50 km deň po dni a to 10. a 11. apríla. Tretí pretek bol naplánovaný na 13. apríla. Aj z tohto dôvodu som sa rozhodol vynechať pretek na 50 km a absolvovať 60 km trať v pondelok a 80 km vo štvrtok. Romana termínová zmena nerozhodila a dal si maximálny cieľ zvládnuť všetky 3 trate v priebehu štyroch dní. Pre mňa to bola výzva absolvovať v priebehu štyroch dní trate s dĺžkami, ktoré som v rámci pretekov ešte nikdy nebežal.

Na podujatie sme vyrazil z viedenského letiska 6.4.2017 smer Helsinki a Rovaniemi a ďalej autom do oblasti Muonia k jazeru Torassieppi a po dvoch dňoch k Jerisjärvi, kde sme mali zabezpečené ubytovanie na tichom mieste v priestrannej a dobre vybavenej chate so všetkým, čo sme na bežky potrebovali. Chata na brehu jazera bola vzdialená len niekoľko desiatok metrov od pravidelne upravovanej bežeckej stopy. Snehu bolo v celej oblasti dostatok, odhadujem prevažne od 50 až do 80 cm. Teplota sa počas pobytu pohybovala v rozmedzí -12 až +2 stupne no po väčšinu času to bolo cez deň cca -6 až -2 st. Vietor bol slabý a v priemere dosahoval okolo 2-4 m/s, len počas krátkej doby bol silnejší, do cca 7 m/s. Dni už sú v tejto dobe za polárnym kruhom pomerne dlhé, keď svitalo už okolo štvrtej hodiny ráno a súmrak nastal až po desiatej večer. Noc už v podstate nenastáva, pretože slnko nezapadá pod obzor dostatočne hlboko. Čas je oproti nášmu LSEČ posunutý o jednu hodinu dopredu. Bežecké stopy sú vedené po rozsiahlych rovinách zamrznutých jazier ale aj do kopcov, ktoré dosahujú v tejto oblasti nadmorskú výšku cca našich Malých Karpát, čiže cez 500 m n.m.
Hneď na druhý deň po príjazde sme neodolali a vybehli sme otestovať jeden z najťažších úsekov pretekov prvého dňa 60 km maratónu Keimiön kiekierö. Ďalší deň sme si boli pozrieť v rámci tréningu stredisko Olos, centrum podujatia.

1. deň 10.4.2017, Keimiön kiekierö, 60 km: Olos-Olos

V pondelok nás už čakal prvý pretek Keimiön kiekierö, 60 km okruh so štartom aj cieľom v Olose. Na štart o 10:30 sa postavilo 331 pretekárov prevažne so Škandinávskych krajín a najviac bolo domácich Fínov. Slovenské farby sme hájili iba Roman a ja. Pred pretekmi napadla nová vrstva vlhkého snehu cca 5 až 10 cm, čo nám značne skomplikovalo prípravu lyží. Napriek zbieraniu všetkých možných informácií o stave tratí, odporúčaného mazania a prognóz počasia to bola lotéria. Lyže sme si deň pred pretekom otestovali a vybrali tie najlepšie. Ja som bol nakoniec spokojný ale Romanovi nešli lyže podľa predstáv. Napriek tomu sme trať v celkovej dĺžke 61 km s prevýšením 770 metrov zvládli bez veľkých problémov. Roman bol zo Slovákov najlepší a ja som skončil hneď za ním na druhom mieste -:). Trať sa vyznačovala dlhými rovinami ale aj celkom strmými úsekmi s už spomínaným najťažším úsekom z jazera Jerisjärvi pod kopce Sammaltunturi v národnom parku Pallas-Yllästunturi. Celkom náročný je aj záver pred cieľom, kde čakajú pretekárov strmé aj keď krátke stúpania, no po takmer 60-tich kilometroch dajú zabrať. Pretek nakoniec dokončilo 325 štartujúcich, šiesti vzdali.

2. deň 11.4.2017, Himmelriikin Hiihto, 50 km: Vuontisjärvi - Olos

Hneď na druhý deň po 60-ke bol na programe 50 km pretek z jazera Vuontisjärvi do Olosu. Ako som už písal, tento pretek absolvoval iba Roman. Tento a ďalší pretek bol organizovaný tak, že pretekárov z miesta cieľa Olosu odviezli do miesta štartu autobusy. Trať 50-tky sa vyznačovala hneď po štarte o 10:30 po asi 2 km rozbehu rovinou jazera, náročným stúpaním v dĺžke 3 km a prevýšením takmer 300 metrov. Ďalej trať pokračovala k jazeru Sieppijärvi a potom pod kopce Pallastunturi, kde sa už napájala na časť, ktorá je spoločná s najdlhšou traťou 80 km, ktorá sa beží vo štvrtok. Roman to zvládol celkom spokojný aj keď lyže stále nešli tak ako by si predstavoval. Ale fakt, že za dva dni zvládol 110 km hovorí za všetko. Roman nameral dĺžku trate 49 km s celkovým stúpaním 714 metrov. Na štart preteku nastúpilo 352 bežkárov, z toho štyria vzdali a neprišli do cieľa.

3. deň 13.4.2017, Karra Huikonnen, 80 km: Enontekiö(Hetta) - Olos

Na záver vo štvrtok nás čakal najnáročnejší pretek celej série. Nielen svojou dĺžkou ale aj faktom, že sme museli vstávať zavčasu aby sme stíhali autobusy, ktoré odvážali štartujúcich z Olosu už o siedmej hodine. Aj keď sme to z miesta ubytovania do Olosu nemali viac ako 20 km, raňajky a celá predštartovná príprava zaberie nejaký čas. Mazanie a testovanie lyží prebehlo deň pred pretekom a tak sme boli zvedaví ako to s lyžami nakoniec dopadne na trati, keďže každý deň snežilo a pripadlo znovu niekoľko centimetrov snehu. Tento krát ale sneh už bol prachový, premrznutý a bolo potrebné zvoliť vosky a prášky na nižšie teploty. Na štarte v Enontekiö, kam nás priviezli autobusy z Olosu asi po hodine jazdy bolo cca -7 st, fúkal vietor 3-4 m/s. O 9:00 odštartovalo z jazera Ounasjärvi 371 bežkárov z ktorých pretek nedokončili šiesti. Po štarte na rovinke jazera trať smerovala do lesa a v miernom stúpaní sme asi po dvanástich kilometroch vybehli do prekrásnej scenérie národného parku Pallas-Yllästunturi. Údolím medzi kopcami sme sa dostali najvyššie počas celého podujatia do výšky takmer 550 metrov nad morom. Bolo polooblačno, vietor podľa smeru trate bol niekedy nepríjemný protivák ale niekedy aj pomáhal. Ja som tento krát nebol spokojný s mojimi Fischerami, pretože najmä začiatok preteku v sypkom a miestami dosť hlbokom snehu mi to moc dobre nekĺzalo, no miestami, najmä na tvrdšom snehu v druhej polovice trate mi lyže išli dobre. Možno som mal zvoliť sklznicu cold namiesto plus. Roman to tento krát trafil a jeho Skitraby mu kĺzali výborne. Dokonca počas preteku si dovolil kochať sa okolitou prírodou, kde si všimol stádo sobov. Keďže trate organizátori značili tak, že na tabuliach boli zostávajúce kilometre do cieľa, tak už po necelých siedmich kilometroch bolo jasné že celková dĺžka preteku bude mať menej ako 80 km. V cieli sme namerali 76,5 km s 945 nastúpanými metrami. V každom prípade to bol môj najdlhší pretek v behu na lyžiach. Po dobehnutí a vyhodnotení parametrov musím konštatovať, že som mal príliš veľký rešpekt a išiel som pod svoje možnosti. Každopádne dobrá skúsenosť. To platí o oboch mojich pretekoch na tomto podujatí. Roman opäť výborne, tento krát bol aj spokojný s lyžami a celkovo sa umiestnil na výbornom 81. mieste z 256 pretekárov, ktorí dokončili sériu troch pretekov.

Samozrejme, že náš pobyt sme okrem pretekov využili aj na ľahké tréningy v dňoch, keď sme neabsolvovali súťaže. Celkovo sme vrátane pretekov nabehali okolo 250 km v naozaj zaujímavej krajine s brezovými lesmi, zamrznutými jazerami ale aj kopcami. Laponsko je skutočnou oázou pokoja, množstvom upravených a osvetlených trás pre bežkárov, množstvom v zime zamrznutých jazier.

Na záver ešte niekoľko informácií pre tých, ktorí by chceli absolvovať Lapponia hiihto vo Fínsku.

O podujatí:
Nenechajte sa zmiasť profilom tratí. Trate sú celkom náročné, sú na nich aj celkom slušné kopce, navyše dlhé roviny po zamrznutých jazerách môžu byť pri nepriaznivom vetre tiež unavujúce. V každom prípade ak sa rozhodnete absolvovať podujatie, je potrebné mať natrénované. U nás už je takmer vždy po sezóne, dobré je udržiavať si kondičku. Nečakajte nejaký super servis od organizátorov. Je pravda, že všetko išlo takmer dokonale. Za zaplatené štartovné, ktoré nie je malé, dostanete št. číslo s nevratným čipom, bronzovú medailu za absolvovanie podujatia, občerstvenie počas a po preteku a uschovanie batožiny. Trate boli upravené a značené celkom dobre, kilometrovníky po 10 km, pred cieľom od 5. km každý kilometer. Občerstvovačky v dostatočnom množstve a sortimente nápojov a jedla. Dokonca vám ponúknu aj nakladané uhorky. Priamy prenos na YouTube, online výsledky. Nečakajte kategórie aby ste sa mohli porovnať s rovesníkmi. Dokonca pri pretekároch nie je uvedený ani rok narodenia. Akési vyhodnotenie kategórií a to seniorov nad 60 rokov je len na polovičných tratiach.

Organizácia pobytu, cesta a náklady:
Dnes v čase internetu nie je problém zabezpečiť si ubytovanie, dopravu a registráciu. Ideálna cesta je lietadlom napr. z Viedne do Helsínk a potom do Oulu, Rovaniemi alebo Kittily. Ideálne je požičať si auto ak nezoženiete ubytovanie priamo v Olose alebo nechcete byť odkázaní na verejnú dopravu. Cenu letenky si zistíte, nie je najlacnejšia do tejto destinácie. Ubytovanie sa dá zohnať v primeranej cene ako u nás alebo v Rakúsku. K tomu prípadné požičanie auta a strava. V obchodoch sú ceny niektorých druhov potravín len o málo vyššie ako u nás, niektoré porovnateľné, takže strava je celkom v pohode. Môj odhad nákladov na týždenný pobyt vrátane dopravy, ubytovania, stravy, štartovného na všetky 3 preteky je do 1000 €. Ušetriť z tejto ceny je možné na nižšom štandarde ubytovania, cesta autom ( cca 2000-2500 km), hromadná doprava v mieste... Vo Fínsku sa v pohode dohovoríte anglicky.
Osobne odporúčam pre všetkých, ktorí si to môžu dovoliť, chcú zažiť bežky inak ako v strednej Európe, chcú si predĺžiť sezónu a hlavne milujú bežecké lyžovanie.
Ako bonus môžete vidieť pri troche šťastia polárnu žiaru.
Pozor! Aj napriek polohe za polárnym kruhom vám dnes nikto nezaručí pekné počasie s primeranou kvalitou snehu. My sme mali šťastie a užili sme si zimu aká má byť.

Ak vám niečo v informáciách chýbalo, máte záujem zúčastniť sa podujatia alebo máte nejaké otázky, tak rád odpoviem v diskusii pod článkom.

Linky na podujatie:
Stránka podujatia: http://www.lapponiahiihto.fi/en/lapponia-ski-event.html
Výsledky 2017: http://www.kokkens.fi/kilpailut/2017/lapponia/
Video z cieľa 80 km: https://www.youtube.com/watch?v=9pAXyDiZN-Y
Video z cieľa 50 km: https://www.youtube.com/watch?v=JRr2l8bUQpE
Video z cieľa 60 km: https://www.youtube.com/watch?v=kJxlnZAg93Y
<br><br><br><br><br><br><br><br>

Diskusia k článku (0 príspevkov)

nie je pridaný žiadny komentár