REGISTRÁCIA  |  PRIHLÁSENIE
DETAIL ČLÁNKU

Worldloppet | 13.3.2019 | Karol Kováč | Čítané 1413x | 0 príspevkov v diskusii
Engadin - Worldloppet
Reportáž zo skimaratónu od účastníka

Uplynulý víkend som sa zúčastnil na Engadinskom Skimaratóne, najmasovejšom voľnoštýlovom behu v kalendári Worldloppet. Na miesto som dorazil s niekoľkodňovým predstihom, čo sa ukázalo byť dobrou voľbou, pretože dejisko, široké údolie v okolí St. Moritz, leží v nadmorskej výške okolo 1 800, na čo si treba pár dní zvykať.
Okrem nedostatku kyslíka mi dych vyrazila aj nádherná scenéria, perfektne upravené trate a bezchybné fungovanie všetkého od dopravy, cez výdaj štartových čísel a občerstvenia až po počasie. Trať pretekov má veľmi ľahký profil, a tak som pod zámienkou obhliadky terénu absolvoval celý maratón už s dvojdňovým predstihom, aspoň som zistil, že ma nečaká nič náročné. Keď navyše Švajčiari zapli v deň D silný vietor do chrbta, bolo mi v cieľovom meste S-Chanf aj ľúto, že už musím zastaviť.
Kto by vzhľadom na vysoký počet účastníkom, okolo 14 tisíc, čakal nejaké logistické problémy, bude sklamaný, štartové číslo vám bez minúty čakania vydá tetuška vyzbrojená zázračným skenerom, na miesto štartu vás prepraví plynule fungujúca kyvadlová doprava, predštartovnej nervozity sa pohodlne zbavíte v jednej z tisícky mobilných toaliet a ani po štarte sa neocitnete v očakávanej zápche, jednotlivé vlny sa pokojne presunú na miesto štartu, kde si pretekári obujú lyže a postupne vybiehajú na trať.
Jediným miestom, kde sa štartovné pole zasekne, je stúpanie približne na 15 km, inak bežíte síce stále obklopený desiatkami spolubojovníkov, ale plynule. V cieli zase všetko klape ako hodinky, pár desiatok minút po dobehnutí už sedím vo vlaku, ktorý má špeciálnu zastávku priamo v priestore cieľa.
Švajčiari to majú dobre vymyslené, po takom zážitku má človek chuť na jediné, prísť o rok znova. A keď mi o dva dni dorazia do schránky fotky a dokonca aj video z trate s priamym linkom na prihlasovací formulár, neodolám a kliknem. Štartovné sa môže zdať vysoké, no zahŕňa okrem vstupu na bežecké trate aj spiatočný vlakový lístok z mesta Chur, kde stoja IC vlaky, až na miesto činu, čo samo osebe predstavuje zhruba polovicu sumy štartovného. Cesta týmto vlakom je navyše jedinečným zážitkom, trať je na zozname UNESCO a je plná vysokých mostov a tunelov. Ak sa ubytujete v niektorom z miestnych hotelov, počas pobytu máte nárok používať miestu dopravnú sieť bezplatne, a tak sa môžete vlakom alebo busom vracať z bežkárskych výletov alebo sa len tak previesť a kochať okolím, veď len pár kilometrov smerom do Talianska sa vlak vyšplhá na Berninapass do výšky takmer 2 300 metrov, jazdí každú hodinu, bez zubov a na minútu presne.

Autor reportáže:

Peter Potočný





Diskusia k článku (0 príspevkov)

nie je pridaný žiadny komentár