Ďalším podujatím seriálu diaľkových behov EUROLOPPET, ktorého sme sa v tejto sezóne zúčastnili bol XX. ročník Skadi Loppet v nemeckom Bodenmaise. Vyrazili sme už z takmer jarnej Bratislavy vo štvrtok odpoludnia na cestu dlhú cca 400 km.Zvolili sme trasu cez Rakúsko a Česko do cieľa ubytovania v Železnej Rude, ktorá je vzdialená od bežeckého areálu Bretterschachten len necelých 20 km a ako sme neskôr zistili, cesta do tohto strediska nám trvala len 20 minút. Pre ubytovanie v Česku sme sa rozhodli z dôvodu prijateľnejších cien.
Cestu až za Viedeň sme absolvovali po diaľnici a potom sme pokračovali v smere na hraničný priechod Gmund – Halámky po ceste č. E49, ktorá je vedená prevažne mimo obcí s pomerne malou frekvenciou dopravy.
Podľa plánovača na serveri www.mapy.cz je najkratšia cesta z centra Bratislavy dlhá 375 km a potrebný čas na príjazd do cieľa 6 a pol hodiny. Presne za ten čas sme aj cestu zvládli s jednou prestávkou na natankovanie lacných ( na naše pomery ) pohonných hmôt. Na Šumave nás čakala pravá zimná atmosféra s hustým snežením a teplotami okolo nuly. Cesta tu bola pokrytá súvislou vrstvou utlačeného snehu a počasie vôbec nepripomínalo polovicu marca. V Železnej Rude bolo vyše pol metra snehu a v okolí odpluhovaných ciest dosahovala jeho výška miestami dva metre. Ubytovali sme sa v priestrannom penzióne Sport za prijateľnú cenu.
Na drúhý deň ráno sme sa vybrali na prieskum tratí v dejisku podujatia do Nemecka a prezentáciu do centra preteku, Bodenmaisu. Fotografie z celého pobytu nájdete na našich stránkach v sekcii Fotoalbumy. Parkovisko pri bežeckom štadióne je platené. Ceny počas nášho pobytu boli nasledovné. Minimálny poplatok na 3 hodiny bol 8 € a za každú ďalšiu hodinu sa platia 2 €. Na parkovisku nenájdete žiadnu obsluhu ale parkovacie automaty, do ktorých je potrebné pripraviť si mince. Iné poplatky za použitie tratí sa neplatia a keďže parkovisko slúži výlučne bežkárom, tak z výnosov za parkovanie sa môže financovať ich úprava. Na mapke je vyznačené spomínané parkovisko a priestor v ktorom sa nachádzajú lyžiarske bežecké okruhy.
Všetky podrobné informácie o stredisku, snehové podmienky, webkamery a profily nájdete na:
http://www.aktivzentrum-bodenmais.de. Tento odkaz nájdete aj na našich stránkach v sekcii Odkazy.
V piatok 13. marca sme si prešli zľahka cca 15 km hlavnú časť tratí, ktorými boli vedené trasy sobotného preteku na 30 km voľnou technikou ako aj nedeľné preteky na 42 a 20 km klasicky. Po nočnom snežení boli trasy čerstvo upravené v šírke cca 6 metrov a na niektorých miestach i viac. Boli tiež natiahnuté dve stopy pre klasiku. Trate v tomto stredisku sú mierne kopcovité s najväčším prevýšením cca 150 metrov. Areál leží vo výške 1100 až 1250 metrov, čiže veľmi podobná výška ako v oblasti Skalky v Kremnických vrchoch aj keď trate neklesajú tak nízko ako na Bielej stope. Značenie tratí je prehľadné a už v piatok boli vyznačené aj súťažné okruhy, takže sme si mohli detailne prezrieť kadiaľ budeme bežať. Počasie bolo po predchádzajúcom snežení veľmi príjemné so slabým vetrom a miestami aj s pretrhanou oblačnosťou.
Z hrebeňa boli pekné výhľady na mestečko Bodenmais a okolie ako aj na najvyšší vrch v okolí Grosser Arber 1456 m n.m., kde sú situované zjazdárske trate vzdialené od bežeckého areálu cca 10 km. Táto oblasť je tak vhodná pre priaznivcov tak bežeckého ako aj zjazdového lyžovania. Blízkosť českého pohraničia tak umožňuje naozaj za prístupných cenových relácií absolvovať tu pobyt za prijateľné ceny. V priestoroch bežeckého štadióna sme však nenašli žiadne rozsiahle služby stravovania okrem chát, ktoré sú rozmiestnené po trase. Po obhliadke tratí sme sa išli zaprezentovať a vyzdvihnúť štartovné čísla do Bodenmaisu ktorý svojou polohou k štadiónu pripomína našu Kremnicu. Prezentačné miesto sme našli pomerne ľahko, bolo umiestnené v sále pri hlavnej ceste a prezradili ho vlajky EUROLOPPETU. Po prezentácii, kde sme stretli i niekoľkých krajanov sme sa vrátili späť do Železnej Rudy, do miesta ubytovania. Večer sa neobišiel bez dobrého českého piva v jednej z miestnych reštaurácií.
Sobota 14.3.2009 – 30 km voľnou technikou.
Na druhý deň už bol na programe pretek na 30 km voľnou technikou. Vyrazili sme v predstihu ale aj tak sa nám nepodarilo nájsť miesto na parkovanie a tak sme museli odparkovať vedľa cesty asi 1 km od štadióna. Počasie bolo príjemné. Takmer bezvetrie s malou oblačnosťou. Hlavný sobotný pretek bol na programe až o 13:00 hod a tak sme mali dosť času otestovať mazanie a pozrieť si preteky žiakov a juniorov ktoré boli na programe.
Niektorí z nás sa vybrali ešte na časť trate otestovať mazanie na nedeľnú klasiku. Podľa predpovede počasia to vyzeralo na klister, takže sme natiahli strieborný univerzál. Ukázal sa ako vyhovujúci, dúfajúc, že počasie sa do nasledujúceho dňa nezmení. Nakoniec bolo všetko inak, ale o tom až neskôr. Na štart hlavného sobotného preteku sa postavilo viac ako 500 pretekárov. O 13:00 bola odštartovaná prvá vlna a po nej v 5 minútových intervaloch ďalšie. Trať bola perfektne upravená, tvrdá, rýchla a miestami široká vyše 10 metrov. Je radosť na takto pripravenej trati pretekať. Na tomto mieste musím spomenúť Šumavský skimaratón, na ktorom som sa tiež zúčastnil a tam trať pripomínala skôr oranisko. Naši priatelia v českej Šumave musia poriadne pridať ak chcú v budúcnosti organizovať skejtový pretek na podobne pripravenej trati...
V tabuľke uvádzam umiestnenie účastníkov zo Slovenska v mužskej kategórii tak, ako bolo uvedené vo výsledkovej listine na stránke usporiadateľa. Pre porovnanie časov je uvedený v tabuľke aj celkový víťaz (po kliknutí na náhľad sa zobrazí zväčšená tabuľka).
Trasu preteku na 30 km dokončilo napokon 458 mužov a 75 žien. Zo Slovenska sa preteku podľa výsledkovej listiny nezúčastnila ani jedna žena a to ani v nedeľu v pretekoch klasickou technikou.
Nedeľa 15.3. 2009 – hlavný pretek na 42 km a skrátená trať na 20 km klasickou technikou.
V nedeľu boli na programe preteky klasickou technikou na 42 km a 20 km a ich začiatok už o 9:30 hod. Poučení z predchádzajúceho dňa a vzhľadom na skorý začiatok súťaží sme vyrazili z miesta ubytovania o siedmej hodine aby sme mali istotu, že sa nám podarí zaparkovať pri štadióne. Náš úsudok bol správny a tak sme po dorazení na parkovisko zostali v autách ešte asi hodinu a pol. V noci a poceste pomerne husto pršalo a tak sme s obavami sledovali, či sa so stúpajúcou výškou dážď zmení aspoň na sneženie alebo ustane úplne. Až tesne pred cieľom sa do dažďa začali miešať snehové vločky a postupne už miestami husto snežilo. Bolo jasné, že odskúšané mazanie z predošlého dňa bude treba prehodnotiť. Našťastie nezačalo pršať a aj keď počas preteku miestami husto snežilo, tak to bolo prijateľnejšie ako dážď. Štart aj nedeľných súťaží bol organizovaný vo vlnách, takže po štarte nevznikala žiadna tlačenica tak ako sme zvyknutí z iných behov vrátane Bielej stopy. Navyše hneď za zákrutou od štartu sa trať rozširuje. Počas pretekov bolo dosť nepríjemné počasie, keď na niektorých miestach sa k hustému sneženiu pridal aj nepríjemný vietor a miestami aj hmla. Teplota sa pohybovala okolo nuly. Mazalo sa teda tekutými voskami.
Výsledky slovenských účastníkov hlavného preteku na 42 km klasicky v kategórii muži, v ktorom prišlo do cieľa celkom 404 mužov a 42 žien sú v tabuľke vľavo.
V tabuľke vpravo sú výsledky Slovákov na trati 20 km klasicky ktorú dokončilo 386 mužov a 121 žien:
Na záver ešte jedna poznámka s čím sa napríklad na Bielej stope nestretnete. Po celý čas preteku a teda aj v závere, keď dobiehajú tí menej zdatní, komentátor na štadióne hlási mená a časy prichádzajúcich do cieľa. Každý z nás, ktorý úspešne zvládne zvolenú trať je víťazom predovšetkým sám nad sebou a má dobrý pocit z toho, že sa venuje aktivitám upevňujúcich zdravie. Dobre však padne ak vidí, že aj keď nezvíťazil vie niekto oceniť jeho výkon. Skadi Loppet má určite najvyššiu športovú úroveň z pomedzi behov ktoré som už absolvoval. Dúfam, že som týmto článkom priblížil atmosféru podujatia jedného z behou EUROLOPPET a možno niekoho z vás aj inšpiroval k účasti v budúcom ročníku. Oplatí sa to skúsiť na vlastnej koži ako je organizované masové bežecké lyžovanie v Európe. Zatiaľ môžeme len tíško závidieť celkovú koncepčnosť s akou to robia napríklad aj tu v Bodenmaise. Podarí sa aj na Slovensku niečo podobné vybudovať? Skalka pri Kremnici má v tomto obrovský potenciál...