KREMNICKÉ VRCHY
Oblasť Kremnické vrchy zahŕňa trasy v oblastiach Skalka, Králiky, Krahule, Malachov, Turček, Tajov, Kordíky...
Príspevky na úpravu trati na Skalke vo výške 5€/os./deň si môžete zakúpiť v Relaxcentre, v CykloSanté, Na Hostinci a priamo pri vstupe na štadión.
Zaplatením 40€ získate vstup na upravené trate na celú sezónu. Príspevky pre Kordícky Hrebenák môžete vhodiť do kasičky na Kordíckej zvážnici, príspevky pre ZAaRES B. Bystrica môžete poukázať v zbierke
SNEHOVÉ SPRÁVY - Kremnické vrchy
Dátum
Stredisko
Trasa
Sneh
Kvalita
Úprava
Pridal
29.11.2025
Kremnické vrchy
Skalka Bežkárske trasy v stredisku
30 až 50 cm
starý sneh sypký
upravené v celej dĺžke
cyklosante
Stav dňa:
29.11.2025
Trasa:
Skalka - Bežkárske trasy v stredisku (Kremnické vrchy) Bežkárske trasy v stredisku Skalka, štadión, inline, FIS okruhy, okruhy BS
Parametre:
1230 - 900 m n.m., dĺžka 60 km
Sneh:
30 až 50 cm, starý sneh sypký
Stav úpravy trate:
upravené v celej dĺžke
Podmienky pre CT a FT:
dobré, strojová stopa (CT), dobré (FT)
Teplota vzduchu:
od -2 do -3 st. C
Počasie:
polooblačno, bez zrážok, bezvetrie
Doplňujúci popis:
V okolí štadióna na Skalke upravené všetky trate. Podľa info tież hrebeň smer Hostinec ( počas víkendu je otvorený), tiež smer Kordícke sedlo a aj strednou.
Správu pridal:
cyklosante (zobrazené 996x)
Komentáre:
28.11.2025
Kremnické vrchy
Kordíky Kordícka zvážnica
10 až 40 cm
starý sneh vlhký
upravené takmer v celej dĺžke
Peto23
Stav dňa:
28.11.2025
Trasa:
Kordíky - Kordícka zvážnica (Kremnické vrchy) Z Kordík popod hrebeň smerom na juh až po križovatku so žltou značkou, ktorá smeruje z Tajovskej zvážnici na Tunel.
Parametre:
854 - 1113 m n.m., dĺžka 5 km
Sneh:
10 až 40 cm, starý sneh vlhký
Stav úpravy trate:
upravené takmer v celej dĺžke
Podmienky pre CT a FT:
dobré/obmedzené (CT), obmedzené/dobré (FT)
Teplota vzduchu:
od 0 do 0 st. C
Počasie:
jasno, bez zrážok, bezvetrie
Doplňujúci popis:
Dnes som vyskúšal Kordícku zvážnicu. Na parkovisku bol dosť veľa áut alw potom som zistil že to bol väčšinou skialp… Pár bežkárov. Od parkoviska skoro po rampu nie veľmi sobré podmienky. Strojová stopa síce natiahnutá, ale miestami sa strácala, na jednom moste je cez celú časť zjazdovky vymyté koryto. Od rampy sa podmienky zlepšovali a zlepšovali. Škoda toho lístia, ktoré padalo a taktiež drobných konárikov. Hore parádne teplo. No na začiatok to nebolo zlé.
Správu pridal:
Peto23 (zobrazené 593x)
Komentáre:
28.11.2025
Kremnické vrchy
Malachovská zvážnica Horné Pršany cez Grófov obed
10 až 18 cm
nový sneh zmrznutý
neupravené
rudobb
Stav dňa:
28.11.2025
Trasa:
Malachovská zvážnica - Horné Pršany cez Grófov obed (Kremnické vrchy) odbočka z králickej zvážnice - Horná roveň - Krpcová - Grófov obed - Horné Pršany
Parametre:
630 - 1150 m n.m., dĺžka 10 km
Sneh:
10 až 18 cm, nový sneh zmrznutý
Stav úpravy trate:
neupravené
Podmienky pre CT a FT:
dobré/obmedzené (CT), obmedzené/dobré (FT)
Teplota vzduchu:
od -3 do -1 st. C
Počasie:
jasno, bez zrážok, bezvetrie
Doplňujúci popis:
Ahojte. Na Pršanoch ostalo aj po výdatných dažďoch chavalabohu snehu dosť. Bežkovať by sa dnes dalo aj na lúkach nad Pršianskou terasou (trčia síce vysoké steblá tráv, ale vrstva je zmrznutá a celistvá) Takže obuť sa dá úplne na štarte Malachovskej zvážnice nad Pršanmi kde ostalo odhadom 10cm snehu ktorý ale pekne premrzol a teda utvoril pevnú vrstvu ktorá sa neborila a po ktorej sa dalo pekne kĺzať. Napodiv aj biomateriálu bolo na trati minimum, takže komu nevadí zvlnený povrch ako na bublanine, si vie aj pekne zakorčulovať (aj ja so svojimi 210cm skalňačkovými šupináčmi som šiel pár úsekov štýlom podobným skate-u :D ) Bohužial, kvôli absentujúcej brigáde a chýbajúcim rigolom na odvod vody z priľahlých svahov bol na viacerých miestach zvážnice sneh odplavený/rozpustený. Ale všade sa to dalo obísť krajom. Snehu so stúpajúcou nadm.výškou pozvolna pribúda. Ja som vybehol pod Lietadlo - druhú rampu (ktorá rovnako ako prvá bola zatvorená!) Tam miestami odhadom do tých 18cm. Ako vidno na poslednej foto (pri druhej rampe) = maco je ešte hladný...tak so salámovými lepeňákmi na trati opatrne ;)
Správu pridal:
rudobb (zobrazené 320x)
Komentáre:
27.11.2025
Kremnické vrchy
Skalka-štadión Inline-Bystrické sedlo
40 až 50 cm
nový sneh zmrznutý
upravené v celej dĺžke
Karol
Stav dňa:
27.11.2025
Trasa:
Skalka-štadión - Inline-Bystrické sedlo (Kremnické vrchy) Štadión-inline-depo-Bystrické sedlo a späť
Parametre:
1150 - 1210 m n.m., dĺžka 3 km
Sneh:
40 až 50 cm, nový sneh zmrznutý
Stav úpravy trate:
upravené v celej dĺžke
Podmienky pre CT a FT:
veľmi dobré, strojová stopa (CT), veľmi dobré (FT)
Teplota vzduchu:
od -5 do -3 st. C
Počasie:
polooblačno, bez zrážok, slabý vietor
Doplňujúci popis:
Výnimočne je v oblasti už pol metra snehu a tak sa dá už bez problémov behať na veľmi dobrých podmienkach aj do Bystrického sedla. Po utorkovom daždi a padaní mokrého snehu včera boli aj trate v okolí štadióna zapadané konármi a stromami. Včera sa podarilo chlapmi z Cyklosanté vyčistiť veľkú časť tratí v okolí štadióna. napriek tomu aj dnes sa lámali ďalšie konáre a museli sme aj my pri tréningu trate priebežne čistiť. Pôvodne mäkký sneh do rána premrzol a tak je na tratiach premrznutý a rýchly povrch. Na foto stav včera podvečer a dnes.
Správu pridal:
Karol (zobrazené 495x)
Komentáre:
27.11.2025
Kremnické vrchy
Skalka Bežkárske trasy v stredisku
20 až 30 cm
tvrdý podklad s popraškom
upravené takmer v celej dĺžke
Peto23
Stav dňa:
27.11.2025
Trasa:
Skalka - Bežkárske trasy v stredisku (Kremnické vrchy) Bežkárske trasy v stredisku Skalka, štadión, inline, FIS okruhy, okruhy BS
Parametre:
1230 - 900 m n.m., dĺžka 60 km
Sneh:
20 až 30 cm, tvrdý podklad s popraškom
Stav úpravy trate:
upravené takmer v celej dĺžke
Podmienky pre CT a FT:
dobré (CT), veľmi dobré (FT)
Teplota vzduchu:
od do st. C
Počasie:
polooblačno, bez zrážok, slabý vietor
Doplňujúci popis:
Dnes som bol navštíviť Skalku. Začiatok na štadióne kde som si dal pár okruhov na rozohriatie, potom Inline okruh. Na štadióne perfektné CT a FT. Inline okruh - vidno že tam popadali konáre a veľká vďaka za úpravu a odhádzanie konárov. Potom som šiel vyskúšať hornú štvorku. Tam už to bolo pre klasiku horšie ale na FT super! Tiež popdané stromy, ktoré už boli odstránené. V keďže bolo počuť zvuk motorovej píly takže tam pracovali ešte na ďalších tratiach.
Veľká vďaka za úpravu teatí. A ešte jedno upozornenie. Pozor na parkovanie pod stromami lebo konáre sa lámu a padajú.
Správu pridal:
Peto23 (zobrazené 502x)
Komentáre:
Karol: Peto23, vďaka za podrobnú správu. keďže som bol tiež, tak len dovoľ aby som skorigoval výšku snehu, ktorá je 40-50 cm. Meral som to na viacerých miestach a aj osobne som sa presvedčil pri odhadzovaní spadnutých konárov, keď som sa zabáral do snehu až po kolená.
27.11.2025
Kremnické vrchy
Kordíky Kordícka zvážnica
20 až 35 cm
nový sneh prašan
väčšinou upravené
pietro1978
Stav dňa:
27.11.2025
Trasa:
Kordíky - Kordícka zvážnica (Kremnické vrchy) Z Kordík popod hrebeň smerom na juh až po križovatku so žltou značkou, ktorá smeruje z Tajovskej zvážnici na Tunel.
Parametre:
854 - 1113 m n.m., dĺžka 5 km
Sneh:
20 až 35 cm, nový sneh prašan
Stav úpravy trate:
väčšinou upravené
Podmienky pre CT a FT:
dobré/obmedzené (CT), dobré (FT)
Teplota vzduchu:
od -1 do 1 st. C
Počasie:
polooblačno, bez zrážok, slabý vietor
Doplňujúci popis:
Tak podmienky sa opat zlepsili. Prvy km od parkoviska trochu horsie 4/10 (1 nevhodne, ...10 idealne), vyssie uz dobre 6/10. Od 1000 m nova vrstva prachoveho snehu do 10 cm, pod tym tvrdsi podklad. V pohode aj na nove lyze. Vyzera to, ze zaklad by sme mali a uz len aby postupne pravidelne dosnezilo. Upravena valcom takmer az po Tesnô.
Správu pridal:
pietro1978 (zobrazené 467x)
Komentáre:
26.11.2025
Kremnické vrchy
Kordíky Kordícka zvážnica
30 až 35 cm
nový sneh mokrý
upravené v celej dĺžke
OZKH
Stav dňa:
26.11.2025
Trasa:
Kordíky - Kordícka zvážnica (Kremnické vrchy) Z Kordík popod hrebeň smerom na juh až po križovatku so žltou značkou, ktorá smeruje z Tajovskej zvážnici na Tunel.
Parametre:
854 - 1113 m n.m., dĺžka 5 km
Sneh:
30 až 35 cm, nový sneh mokrý
Stav úpravy trate:
upravené v celej dĺžke
Podmienky pre CT a FT:
dobré, strojová stopa (CT), obmedzené/dobré (FT)
Teplota vzduchu:
od do st. C
Počasie:
Doplňujúci popis:
V utorok 25.11.+ v stredu 26.11. vo večerných hodinách upravené valcom: Kordícka zvážnica po otočku nad Tesným (aj s 2 stopami na klasiku), cesta na Tablu a Školská (rovinka pri parkovisku). V spodnej časti mokrý sneh, s výškou sa to zlepšuje.
Správu pridal:
OZKH (zobrazené 521x)
Komentáre:
23.11.2025
Kremnické vrchy
Skalka-štadión inline okruh
20 až 30 cm
nový sneh prašan
upravené v celej dĺžke
Karol
Stav dňa:
23.11.2025
Trasa:
Skalka-štadión - inline okruh (Kremnické vrchy) Inline okrum na štadióne
Parametre:
1180 - 1220 m n.m., dĺžka 2 km
Sneh:
20 až 30 cm, nový sneh prašan
Stav úpravy trate:
upravené v celej dĺžke
Podmienky pre CT a FT:
veľmi dobré, strojová stopa (CT), veľmi dobré (FT)
Teplota vzduchu:
od -4 do -2 st. C
Počasie:
zamračené, mierne sneženie, bezvetrie
Doplňujúci popis:
Do rána pripadlo na Skalke do 10 cm prašanu. Celkovo tak výška snehovej pokrývky dosahovala do 30 cm. Trochu sa vylepšili aj podmienky na trase do Bystrického sedla, kde je ale stále potrebné dávať pozor na miesta s vyčnievajúcou zeminou. Ani takmer 30 cm vrstva snehu ešte nie je dostatočná po jesennom rozšírení úseku, ktorého povrch sa výrazne zhoršil. Je to škoda. Inak parádne podmienky na začiatok sezóny. Na foto je úsek do Bystrického sedla.
Správu pridal:
Karol (zobrazené 706x)
Komentáre:
22.11.2025
Kremnické vrchy
Kordíky Kordícka zvážnica
10 až 20 cm
nový sneh prašan
upravená časť
pietro1978
Stav dňa:
22.11.2025
Trasa:
Kordíky - Kordícka zvážnica (Kremnické vrchy) Z Kordík popod hrebeň smerom na juh až po križovatku so žltou značkou, ktorá smeruje z Tajovskej zvážnici na Tunel.
Parametre:
854 - 1113 m n.m., dĺžka 5 km
Sneh:
10 až 20 cm, nový sneh prašan
Stav úpravy trate:
upravená časť
Podmienky pre CT a FT:
obmedzené (CT), dobré (FT)
Teplota vzduchu:
od -2 do -2 st. C
Počasie:
polooblačno, bez zrážok, bezvetrie
Doplňujúci popis:
..na prvé bežkovanie to bolo fajn, ale pre istotu si ešte neberte nové bezky, chyba základ. Upravené valcom po búdu. Snehu tak do 20 cm, ak padne do utorka všetko čo ma, tak bude cez 50 cm a to už bude bezkovacka poriadna :).
Správu pridal:
pietro1978 (zobrazené 743x)
Komentáre:
22.11.2025
Kremnické vrchy
Skalka-štadión inline okruh
10 až 25 cm
nový sneh prašan
upravené v celej dĺžke
cyklosante
Stav dňa:
22.11.2025
Trasa:
Skalka-štadión - inline okruh (Kremnické vrchy) Inline okrum na štadióne
Parametre:
1180 - 1220 m n.m., dĺžka 2 km
Sneh:
10 až 25 cm, nový sneh prašan
Stav úpravy trate:
upravené v celej dĺžke
Podmienky pre CT a FT:
dobré, strojová stopa (CT), dobré (FT)
Teplota vzduchu:
od -6 do -5 st. C
Počasie:
polooblačno, bez zrážok, nárazový vietor
Doplňujúci popis:
Podmienky na stadione a in line dobre az velmi dobre. Prva uprava na ft aj do Bystrickeho sedla ale tam treba dat pozor, podmienky obmedzene.
Tiez sme skutrom utlacili sneh na hornej 4- ke a dnes vecer tam upravime valcom.
Na Skalke v Kremnických vrchoch vrcholí príprava na novú sezónu
V Kremnických vrchoch začali prípravy na novú zimnú sezónu už v máji, o čom sa môžete dočítať v predchádzajúcom článku od Cyklo Santé: "Začali sme pripravovať trate na zimu" http://www.bezkar.sk/clanok.php?id=611. Roman Béreš v ňom píše o dohode zainteresovaných strán v Kremnici začať s prípravou bežkárskych tratí.
Návštevníkom bežkárskych tratí sa môže zdať, že k vydarenej sezóne stačí ak napadne dostatok snehu, ktorý sa potom na zvážniciach upraví a môžeme si vychutnávať pobyt na bežkách. Iste, tieto dve podmienky sú nutné aby sa sezóna vydarila.
No iba to by nestačilo a trate je potrebné z času na čas pripraviť aj tým, že sa prepília, zarovnajú, či odstránia z nich náletové dreviny tak, aby sa udržala ich šírka, či primeraná rovnosť terénu. Nie každá zima sa vydarí a napadne meter snehu, ktorý zakryje nerovnosti a nízke kríky.
Navyše počas roka prebieha v lese ťažba a zvážnice, ktoré využívame na bežkách sú tak často mechanizmami rozryté a znečistené odpadovým drevom - konármi .
Ako uvádzam vyššie, s prácami na úprave tratí sa začalo už v podstate hneď ako skončila predchádzajúca sezóna. Ukázalo sa to ako správne rozhodnutie a dnes asi mesiac pred reálne možným začiatkom sezóny bolo urobenej kus práce a na tratiach je to poznať. Ani v polovici októbra však nie je ešte všetko ideálne pripravené. Niekde už chýba iba doladiť celkové úpravy no na niektorých miestach sa zdá, že kritické miesta, ktoré poznáme z predchádzajúcich sezón zostanú kritickými aj v nadchádzajúcej sezóne. Všimol som si na obchvate z Peknej vyhliadky po oboch stranách vysoké malinčie, ktoré zužuje trať na šírku 1,5 až 2 metre a kým nenapadne viac ako 100 cm snehu, tak tento úsek, ktorý je obojsmerný môže byť naozaj problematický. Dúfam, že sa to ešte podarí vykosiť a zmulčovať aby bola táto časť, ktorá je súčasťou Bielej stopy širšia a bezpečnejšia. Pri menšej snehovej nádielke zostane problematická aj zákruta na vrchole stúpania od Václaváku do Kordíckeho sedla, kde trať prekrývajú husté smreky a tu by to chcelo radikálnejší zásah, ktorý by mali riešiť Mestské lesy.
To sú len dva postrehy, ale určite veľké úseky tratí budú oveľa lepšie pripravené vďaka obetavosti všetkých, ktorí si našli čas a pomohli pri prácach. Už treba len veriť, že aj príroda bude k nám milostivá a dopraje nám parádnu sezónu s množstvom snehu. Potom to bude už iba na nasadení ľudí, ktorí sa podieľajú na úprave tratí počas sezóny.
Aj uplynulú sobotu sa partia 12-tich brigádnikov stretla a prečistila úsek okolo Lopúchového vrchu na južnom okruhu. Podarilo sa odstrániť v okolí trate náletové mladé stromky a konáre zasahujúce nad trať. Odstránili sme aj niekoľko skál, ktoré výraznejšie vyčnievali nad terén a mohli by spôsobovať problémy najmä pri menšej výške snehu. Foto k článku je práve z tejto brigády.
Brigády pod zastrešením Mesta Kremnica aktívne organizuje najmä Roman z Cyklo-Santé, ktorý so svojim tímom urobili doteraz najväčší kus práce a odpracovali stovky hodín. Okrem už spomínaného článku na našich stránkach pozýva na brigády aj prostredníctvom svojho profilu na FB.
V predchádzajúci víkend sa do prác zapojili aj členovia TJ Biela stopa, ktorí pracovali na severnom okruhu. Do úprav sa zapojila vďaka starostovi aj obec Turček, ktorý zorganizoval brigády na severnom okruhu v lokalite nad obcou.
Ešte raz patrí vďaka všetkým, ktorí prispeli k organizácii a zúčastnili sa na predsezónnej úprave tratí.
Verím, že sa už túto sezónu dostaneme do tohto najväčšieho bežkárskeho strediska všetci bez obmedzení, ktoré boli uplynulú sezónu drastické a mnohým nedovolili užiť si zimu v prírode na bežkách.
Ani predošlá zima nás neodradila a s prípravami tratí na zimu sme už začali. Minulý rok sme prepílili a vyčistili Horný a Stredný Kiar, ktoré sú súčasťou Hornej štvorky. Bohužiaľ, mnohí z vás sa kvoli obmedzeniam k nám ani nedostali a nemohli si tak vychutnať dlho nepoužívané ale znovu objavené trate na Skalke.
My však vieme a hlavne chceme bežkárom ponúknuť stále viac, preto sme s prípravami tratí začali už v máji. Odpracovali sme už viac ako 300 brigádnických hodín.
Momentálne prepilujeme a čistíme Dolnú štvorku- smer Spodný Kiar. Táto už bola takmer neprejazdná.
V minulých dňoch došlo k stretnutiu zainteresovaných strán: mesto Kremnica, Biela Stopa, Skalka Arena, MKL Kremnica a Cyklo-Santé. Výsledkom je dohoda o svojpomocnej letnej úprave tratí. Priebežne na tratiach pracujeme a pracovať budeme ale už teraz vieme, že všetko sami nezvládneme. Preto sme sa rozhodli osloviť všetkých našich priaznivcov, ktorí by nám chceli pomôcť a mali chuť sa zúčastniť spoločných brigád. Tie budú postupne v týchto termínoch:
1. 5.6.2021
2. 21.8.2021
3. 4.9. 2021
4. 15.9.2021 / streda/
5. 25.9. 2021
Termíny 1,2,3 a 5 pripadajú vždy na sobotu ale v prípade nepriaznivého počasia sa presúvajú na nedeľu. Info o zmene bude včas zverejnené na FB cyklosanté. Všetky brigády budú so začiatkom o 9,00 pri vstupe na bežecký štadion R. Čillíka / vedľa "Dreveničky" Cyklo-Santé.
Vítaná je každá pomocná ruka ale vzhľadom na obmedzený počet kusov našej techniky budeme vďační za každého, kto vie a môže prísť s vlastnou pílou prípadne inou technikou. V prípade, že sa niekto rozhodne zúčastniť brigády, chceme poprosiť o tom podať info na cyklosante@gmail.com alebo telefonicky na 0907858639, pretože mesto Kremnica po dohode zabezpečí pre účastníkov občerstvenie ako aj PHM s olejmi do techniky.
Vopred všetkým ďakujeme a tešíme sa na stretnutie.
Za Cyklo-Santé Roman B.
Euroloppet | 23.2.2021 | Jozef Mecele | Čítané 3049x | 3 príspevky v diskusii
Pandémia koronavírusu znemožnila konanie Bielej stopy s hromadným štartom
Z webstránky Bielej stopy:
"Oznam o zrušení pretekov Bielej stopy s hromadným štartom a vyhlásenie virtuálnych pretekov
Vzhľadom na nepriaznivý vývoj pandémie ochorenia COVID-19 na Slovensku sme sa rozhodli zrušiť preteky Biela stopa 2021 s hromadným štartom. Zároveň nechceme prerušiť tradíciu a pripravili sme 48. ročník Bielej stopy formou virtuálnych pretekov na trati Severného okruhu Bielej stopy.
Základné kroky pre absolvovanie virtuálnych pretekov:
1. Registrácia on-line na stránke registrácie v termíne do 12.3.2021 a uhradenie manipulačného poplatku 10€.
2. Registrovaný pretekár absolvuje trať voľným štýlom v termíne od 27.2. do 14.3.2021 s použitím smart hodiniek alebo aplikácie v mobile (napríklad STRAVA, Garmin Connect, Mapy.cz), ktorá podporuje export GPX alebo TCX súborov.
3. Záznam o absolvovaní trate odošle pretekár na vyhodnotenie do 18.3.2021 na adresu vysledky@bielastopa.eu.
4. Výsledky o absolvovaní trate budú zverejnené na stránke bielastopa.sk/výsledky do 21.3.2021.
5. Počas vyhodnotenia pretekov budú losované ceny formou tomboly, do ktorej budú zaradení všetci zúčastnení pretekári.
Pretekári majú pri registrácii možnosť vybrať si 24km alebo 48km trať (cena štartovného je jednotná). Trať bude upravená a vyznačená na 24km Severnom okruhu cez Tablu. Štart a cieľ je na štadióne R. Čillíka pri veži. Pretekári 48km trate prejdú Severný okruh dva krát s obrátkou pri veži na štadióne R. Čillíka.
Informácia pre pretekárov prihlásených do 10.2.2021:
Zaregistrovaní pretekári budú informovaní mailom o zmene formy pretekov a môžu sa rozhodnúť o svojej účasti na virtuálnych pretekoch.
Pokiaľ pretekár potvrdí mailom svoju účasť na virtuálnych pretekoch, zo zaplateného štartovného sa použije časť na úhradu manipulačného poplatku a zbytok bude vrátený na číslo účtu, ktoré pretekár oznámi spolu so svojim rozhodnutím o účasti na virtuálnych pretekoch.
V prípade neúčasti na virtuálnych pretekoch sa uhradené štartovné automaticky prenáša na budúci ročník Bielej stopy.
Podrobnejšie informácie sú zakotvené v propozíciách pretekov.
Virtuálne preteky 48. ročník Bielej stopy nie je hromadné podujatie ale individuálny prechod určenej trate v určenom časovom období. Prosíme o dodržiavanie všetkých opatrení a platných nariadení v súvislosti so šírením vírusu COVID-19. Organizátor si vyhradzuje právo na odvolanie celej aktivity, pokiaľ budú nariadenia platné v čase konania virtuálnych pretekov v rozpore s charakterom aktivity.
S pomocou krajskej organizácie cestovného ruchu sme dnes spustili verejnu zbierku na kúpu nového stroja, ktorí nám pomôže zvýšiť úroveň bežkovania pre Vás na Kordíkach.
Organizátori z TJ Biela stopa rozhodnú do 10. februára 2021
Osud tohtoročného 48. roč. Bielej stopy 6. - 7. marca 2021 v Kremnických vrchoch je v tejto zložitej epidemiologickej situácii neistý. Organizátori z TJ Biela stopa oznamujú na svojej webstránke:
Oznam
Vzhľadom na vývoj pandémie koronavírusu oznamuje organizačný výbor Bielej stopy bežeckej verejnosti, že konečné rozhodnutie o konaní pretekov Biela stopa 2021 oznámi najneskôr do 10.februára 2021.
Aj keď výborné snehové podmienky na Skalke a kilometre upravených tratí nabádajú lyžiarov, aby sa zaregistrovali na preteky, prosíme pretekárov aby počkali s registráciou do rozhodnutia o konaní pretekov, nakoľko v súlade s propozíciami pretekov sa v prípade nekonania pretekov z objektívnych príčin štartovné nevracia.
Ťažký, mokrý sneh spôsobuje veľké problémy pri úprave tratí
Tak sme sa dočkali.
Konečne nám na horách v polohách nad 1000 m n. m. nasnežilo. Žiaľ, ťažký, mokrý sneh láme stromy a konáre. Je preto veľmi ťažké udržiavať trate pre bežkárov prejazdné. Vysoké je aj nebezpečenstvo pádu ďalších stromov, preto treba naozaj zvážiť, kam sa na bežkách vyberieme. Aj keď už nesneží, na stromoch sa ťažký sneh drží. Buďme preto maximálne opatrní.
Veľmi náročná je situácia aj v Kremnických vrchoch. Stroje upravujúce trať majú problémy dostať sa cez spadnuté stromy, ktoré musia byť z tratí odstraňované. V hlbokom snehu je to veľmi náročná robota. Počas uplynulých dní napadlo v tejto oblasti aj viac ako pol metra snehu, najmä v hrebeňovej časti.
Ľudia, ktorí sa snažia upraviť pre nás trate majú náš obdiv za neskutočné nasadenie. Teraz si zvlášť uvedomujeme, že nie len naša vďaka ale aj príspevky na úpravu tratí môžu pomôcť v ich úsilí, ktoré okrem osobného nasadenia sú potrebné aj na zabezpečenie chodu techniky.
Vďaka ZaARES Banská Bystrica, Cyklosanté, Kordícky Hrebenák, Biela stopa Kremnica a všetkým ostatným, ktorí idú v tejto situácii na doraz.
Želám nám všetkým do nového roka všetko najlepšie, veľa zdravia a radosti v zasnežených horách. Správajme sa zodpovedne a verme, že bude lepšie.
Fotografie sú od upravovateľov tratí pre ilustráciu, aký ťažký je boj s prírodným živlom.
Kremnické vrchy - Skalka | 2.12.2020 | Matej Libič | Čítané 3009x | 2 príspevky v diskusii
Informácie pred zimnou bežkárskou sezónou 2020/2021
Záhradnícke a rekreačné služby zodpovedajú za úpravu bežeckých tratí vo východnej časti Kremnických vrchov, v Starohorských vrchoch a za prevádzku Areálu zimných športov na plážovom kúpalisku v Banskej Bystrici. Radi by sme preto informovali o novinkách a zaujímavostiach, ktoré môžu bežkári očakávať v nadchádzajúcej zimnej sezóne.
Počas jesene prebiehali intenzívne prípravy na nadchádzajúcu zimnú sezónu. Veľké problémy nám urobila októbrová snehová nádielka na horách, kedy ťažký sneh polámal veľké množstvo prevažne listnatých stromov. Mnohé trate boli úplne nepriechodné. Prepilovali sa tak trate medzi Šachtičkami a Donovalmi po hrebeni a zvážnica zo Šachtičiek popod Jelenskú skalu po Izbicu. Hlavne zvážnica sa po mnohých rokoch naozaj precízne prepílila a vyčistila. Dvaja pilčíci spolu s traktorom, ktorý kosil a mulčoval jej okraje ju spriechodňovali viac ako týždeň. Výsledok však stojí za to a počas zimy sa to určite odzrkadlí aj na kvalitnejšej úprave. Rovnaká kalamita bola aj v Kremnických vrchoch, kde sa trate tiež spriechodňovali aj za pomoci dobrovoľníkov niekoľko dní. Prípravy prebiehali aj v areáli kúpaliska, kde sa okrem kosenia realizovali aj orezy drevín pozdĺž okruhu, aby sa na nich nezachytával umelý sneh a neohrozovali bežkárov. Treba tiež poznamenať, že spolupráca s majiteľmi pozemkov, na ktorých sa trate upravujú, je aj naďalej dobrá a počas zimy nemáme hlásené žiadne obmedzenia z dôvodu ťažby dreva.
V sedle Tri kríže chceme od tejto sezóny zvýšiť bezpečnosť. Bežkári, ktorí poznajú toto miesto určite vedia, že je to jedno z miest, kde treba byť veľmi obozretní. Prenášanie bežiek skratkou, ich následné obúvanie, do toho strmý zjazd do sedla a strom takmer v strede trate sú kombinácia, ktorá neraz viedla ku krízovým situáciám aj pádom. Nebezpečný strom sme obalili ochranným matracom a osadili tabuľky upozorňujúce na potrebu spomalenia v zjazde. Pri prvej úprave chceme na miesto ešte osadiť oplôtky, ktoré zabránia tomu, aby bežkári, ktorí prenášajú bežky skratkou vchádzali priamo na trať v tomto nebezpečnom mieste, ale pokračovali ešte pár metrov súbežne a obúvali si bežky kúsok ďalej.
Do novej sezóny vstúpime s vynovenou technikou. Ide hlavne o nový veľký skúter s adaptérom, ktorý bol za takmer 40.000 € zakúpený ešte vo februári. Pre pandémiu sa však do terénu dostal iba raz. Využívať ho budeme prevažne v Areáli zimných športov na plážovom kúpalisku a na tratiach na Šachtičkách. Po pätnástich sezónach prevádzky sa generálnej opravy za viac ako 20.000 € dočkal aj ratrak PistenBully 100, ktorý upravuje trate v Kremnických vrchoch. Posilnili sme tiež zasnežovanie Areálu zimných športov. K dvom snežným kanónom pribudne v tejto sezóne tyčové snežné delo V3 od spoločnosti Technoalpin, s ktorou sme pred zimou nadviazali spoluprácu. Tyč nám bezplatne zapožičali a začiatkom decembra sme ju už aj úspešne otestovali.
Počas zimy tak budeme zabezpečovať úpravu takmer 70 kilometrov bežeckých tratí. V Starohorských vrchoch sú to trate Šachtičky – Donovaly po hrebeni a popod Jelenskú skalu, v Kremnických vrchoch trate Králiky – Skalka, Králiky – Hostinec, Králiky – Horné Pršany, Králiky – Kordíky, Králiky – Kordíky cez Kordícku zvážnicu a bežecká areál na Králikoch. Počas sezóny bude na kúpalisku v Banskej Bystrici opäť v prevádzke Areál zimných športov s upravovanou bežkárskou trasou. Jeho prevádzka je však závislá od množstva prírodného snehu, resp. od mínusových teplôt vhodných na výrobu dostatočného množstva technického snehu. Cieľom zostáva pripraviť kvalitnú trať v dĺžke 800 metrov najneskôr do začiatku vianočných sviatkov. V prípade priaznivého počasia sa predĺži na asi 1000 metrov a cieľom zostáva aj zasneženie plochy určenej na výučbu bežkovania. Po ročnej prestávke by sme chceli opäť organizovať aj bezplatné kurzy bežkovania, no všetko je závislé od počasia aj od pandemickej situácie.
<br><br>
Informácie | 27.11.2020 | Cyklo Santé | Čítané 3920x | 2 príspevky v diskusii
Dovoľte mi z tohto miesta pozdraviť všetkých bežkárov a podať niekoľko základných informácií o tom, čo je nové na Skalke.
Približne od polovice leta sme začali s prepilovaním a kosením v časti tratí "Stredný a Horný Kiar". Sú to dva nádherné úseky , ktoré sa ale roky nedali využívať bežkármi. Som presvedčený, že pre mnohých to bude príjemné prekvapenie. Ďalej sa nám podarilo odvodniť, vydrenážovať a zasypať kamennou drťou hlboké jamy smerom od In line okruhu do Bystrického sedla. Vďaka tomu budeme môcť upravovať spomenutý okruh už pri minimálnej vrstve snehu. Týmto prácam sme venovali neskutočne veľa času, materiálu a tiež financií. A keď sme si mysleli, že je takmer všetko pripravené, prišla snehová kalamita. Opäť sme vyrazili na štandardné trate na Skalke a tiež na Južný okruh. Trvalo nám niekoľko dní, kým sa nám podarilo odstrániť všetky popadané a polámané stromy.
Ďalej by som rád informoval o tom, že bežecký areál sa asi DOČKAL!!!!
Po niekoľkých rozhovoroch a rokovaniach sa primátor A. Ferenčik dohodol s firmou Technoalpin o zapožičaní snežného dela na skúšobnú prevádzku. Je potvrdené, že snežné delo bude dovezené na Skalku v priebehu budúceho týždňa. Malo by sa napojiť na vodu z nádrží, ktoré sú zakopané pod štadiónom. Ak sa jeho prevádzka osvedčí, tak sa zainteresované strany dohodnú o jeho ďalšom používaní.
Čo sa týka úpravy tratí-všetku techniku máme pripravenú. Hneď, ako to bude možné, začneme upravovať, pretože verím, že bežkovať sa bude môcť.
Pred prichádzajúcou zimnou sezónou chcem všetkým zaželať pevné zdravie a veľa pekných zážitkov v bežeckej stope.
Roman Béreš Cyklo-Santé.
Kremnické vrchy - Skalka | 16.11.2020 | Karol Kováč | Čítané 3320x | 1 príspevok v diskusii
Pre minuloročnou sezónou pribudlo na bežkárskych tratiach nové značenie tratí, ktoré významne pomohlo bežkárom orientovať sa pri pohybe najmä v okolí štadióna Rudolfa Čillíka.
Mesto a organizácie zainteresované do úpravy bežeckých tratí tak prispelo k bezpečnosti a lepšej orientácii na spletitých tratiach pre bežkárov. Do údržby a príprave tratí tak mesto a Kremničania každoročne vynakladajú veľa úsilia a aj financií aby trate boli čo najlepšie pripravené.
Aj pred touto sezónou bolo na tratiach odpracovaných veľa hodín na to, aby bežkári v tomto stredisku našli čo najlepšie podmienky pre svoj šport.
Pri októbrovom prvom snežení, sprevádzanom silným vetrom spadlo na trate množstvo stromov, ktoré bolo potrebné odstrániť aby boli cez zimu priechodné. Na niektorých miestach na trati do Bystrického sedla boli zasypané a odvodnené jamy tak, aby sa trate dali upravovať už pri malej vrstve snehu. Tu odviedli chlapci s Cyklo-Santé kus výbornej práce.
A potom je tu malá skupina ľudí, ktorí so svojím postojom v spoločnosti sa rozhodnú asi len tak pre zábavu a dokazovaním si akí sú geroji, urobiť si výlet do prírody a vybúriť sa činnosťou, ktorou ničia úsilie iných ľudí. Ťažko pochopiteľný čin pre normálne uvažujúceho človeka. Zničiť značenie tratí poohýbaním stĺpikov, postŕhaním a zničením tabuliek si dokazovali čo? Akí sú hrdinovia, že ich pri tom nikto nevidel? Akú majú silu, keď to dokázali? Akí sú výnimoční? Oslavovaní podobne tupo rozmýšľajúcim stádom nasledovníkov? Kde berú takýto ľudia inšpiráciu pre svoje konanie? Otázky, na ktoré sa ťažko odpovedá. Zničených bolo celkom asi osem smerovníkov, obnova ktorých bude opäť stáť nejaké financie a prácu tak, aby mohli slúžiť svojmu účelu.
Nebuďme k činom takýchto ľudí ľahostajní a spoločne sa snažme, aby sme si vážili prácu iných.
Na prvých troch fotografiách je vidieť úpravu problematických úsekov do Bystrického sedla, na ďalších potom aj spúšť po vyčíňaní vandalov na značeniach tratí.
Kremnické vrchy - Skalka | 2.9.2020 | Karol Kováč | Čítané 2987x | 1 príspevok v diskusii
Reagujem na tému budovania tratí pre bežecké lyžovanie na Skalke v Kremnických vrchoch v článku uverejnenom v Kremnických novinách z roku 2011. Jeho autor, Ivan Petráš ho zdieľa na sociálnej sieti FB. Reagoval som tam krátkym komentárom s odkazom, že viac k téme rozviniem na tomto mieste.
Začnem teda citovaním môjho komentára aby som plynulo prešiel k pokračovaniu.
Ivan, prečítal som si znovu Tvoj článok. Celkom pekne si to zhrnul v tej dobe. Áno, máš pravdu, za všetkým treba hľadať ľudí. Bez zanietenia dobrovoľníkov ale aj ochoty obetovať financie by to určite nešlo. To, že Skalka vyzerá dnes tak ako vyzerá je vizitka tých ľudí a vedenia mesta, ktoré rozhoduje o použití peňazí aj na takýto účel. Za všetko pozitívne sme my bežkári vďační a to myslím naozaj úprimne. Tak ako aj ty uvádzaš v článku, mnoho vecí u vás sa robí bez hlbšieho premýšľania s ohľadom na to, čo bude v budúcnosti. Preto sa urobilo aj dosť chýb. Je asi prirodzené pre človeka, ktorý veľa energie vynaloží na prospech iných a v záujme pomôcť vybudovať niečo prospešné, tak reaguje na pripomienky a prípadnú kritiku veľmi negatívne. Rozumiem tomu, možno by som reagoval podobne aj ja, neviem to posúdiť. Táto skutočnosť nesie so sebou aj dôsledky. Mnohí z vás, nebudem menovať, sa po dobre mienených pripomienkach a kritike, čo by sa mohlo robiť inak, urážajú a sú demotivovaní, rezignujú. Prichádzajú ďalší, ktorí majú tiež svoje zámery ako pomôcť bežeckému lyžovaniu. Trochu ma táto téma naštartovala, takže tu v komentári je malý priestor na to aby som sem vtesnal všetky myšlienky.
Ešte raz, vďaka za úsilie, energie dobrovoľníkov a organizácií, ktoré si menoval. Skalka je aj preto jedno úžasné stredisko pre rekreačných bežkárov.
Aby to tak bolo aj naďalej, tak je potrebné každý rok pred sezónou trate prepíliť, upraviť niektoré rozbité časti zvážnic po lesníkoch, ktorí ťažia drevo, zmulčovať vyrastajúcu buriny a náletové kríky.
Tu sa dostávame k problematike ako tie vybudované trate udržiavať aby plnili svoj účel a nevyšla nazmar námaha, ktorú ste do toho vložili. Nemenej dôležitá je samozrejme úprava tratí počas sezóny. Na Skalke sme odkázaní výlučne na prírodný sneh, takže tá úprava musí byť robená so srdcom. Snehové podmienky sú postupne horšie a horšie a preto je potrebné reagovať okamžite, cez týždeň, v nedeľu, o pol noci, v októbri, na Štedrý deň či na Veľkú noc. Aby to tak bolo, treba mať koncepciu, systém, peniaze a vôľu odhodlaných ľudí. Ak to takto sezónu alebo dve nebude, vami vybudované trate budú nanič, Skalka ako raj bežeckého lyžovania bude upadať.
Môj pohľad ako to dnes funguje.
Niektorí rezignovali, iní sa snažia aby to fungovalo. Každá sezóna sa rieši za pochodu s nasadením a obetavosťou jednotlivcov, takže vždy sa podarí sezónu zvládnuť. Dokedy? Chýba systém, koncepcia ako som už písal. Súčasné vedenie mesta sa stavia k problematike bežeckého lyžovania oveľa lepšie ako to bolo v minulosti. Pred sezónou rôzne skupiny dobrovoľníkov zorganizujú brigádu na prepílenie a vyčistenie tratí. Pribudli stroje na úpravu - bez koncepcie, systému. Stroj kúpil Roman, lebo už sa nechcel donekonečna doprosovať aby sa trate upravovali, zobral to do vlastných rúk. Stroj kúpila TJ Biela Stopa, ďalšie stroje, ktoré sú na Skalke dlhšie sú ani neviem koho, nakúpené za Eurofondy(?). A keď konečne nasneží tak existuje nejaký semafor (dnes populárny výraz), čo sa bude diať? Ak nie, tak je najvyšší čas práve teraz prijať zásadné rozhodnutia kto, kedy a čo má urobiť aby sezóna prebehla tak ako sa na takéto stredisko patrí. Dovolím si napísať, že aj prispením tohto servera a požiadaviek bežkárov sa podarilo zaviesť systém DOBROVOĽNÉHO prispievania na úpravu tratí. Stále to nie je povinné, keď by sa mohlo ešte viac získať na úpravu tratí a rozvoj strediska.
Mesto urobilo pre bežkárov niekoľko pozitívnych krokov.
Pribudli WC a na mieste sú už aj kontajnerové šatne, ktoré snáď túto sezónu budú v prevádzke aj s odkladacími skrinkami.
Zasnežovanie - nekonečný príbeh. Pribudla jama pre zásobník vody, nove čerpadlo. Tak snáď nebudeme na jeho spustenie čakať ďalších 10 rokov...
Vedenie mesta je podľa mňa kompetentné na to aby prijalo trvalo udržateľnú koncepciu ako spravovať bežkárske trate na Skalke a ako ďalej rozvíjať služby pre bežkárov.
No a ešte jeden názor ako sa vyriešilo napojenie na severný okruh. Obchvat nebolo vôbec dobré riešenie aj vzhľadom na to, že mesto povolilo v jeho trase výstavbu vyhliadkovej reštaurácie. Obchvat prekáža zjazdárom a zjazdári bežkárom. Tunel by bol jednoznačne lepším a komfortnejším riešením. Vôbec si nemyslím, že by sa mal budovať nejakým podkopávaním. Vo svahu by sa terénnou úpravou dal vytvoriť priestor, ktorý by sa prekryl betónovými dielmi. V dĺžke cca 100-150 metrov by to určite nebola oveľa drahšia investícia ako úprava terénu obchvatu v dĺžke 700 metrov. Navyše by mohla na inak nudnej zjazdovke vzniknúť vlna, ktorá by ju zatraktívnila. A že v tuneli by nebol sneh? Raz sa tam nahrnie a bude tam možno do leta.
No a na záver. Zasa iba kritika? Nie. Každý, kto to dočítal až do konca pochopí, že sú to len moje názory a pohľad ako to vidím. Možno pre niekoho inšpirácia, pre niekoho popísanie situácie človeka, ktorý má Skalku rád a považuje ju za svoju súčasť života a druhý domov.
Prajem Kremničanom aby našli aj naďalej dostatok odhodlania, nadšených ľudí a aj prostriedkov aby udržali a zlepšovali tento nádherný kút Slovenska v stave, keď tam nájdeme vždy, keď to príroda umožní, krásne trate pre bežecké lyžovanie. Teraz je treba si sadnúť so všetkými, ktorí chcú pomôcť a urobiť rozhodnutia. Možno o 2 mesiace nás príroda prekvapí, nebolo by to nič výnimočné.
Držím palce za všetkých, ktorí sa k vám radi vracajú.